ЕВОЛЮЦІЯ КРИТЕРІЇВ КЛАСОВОГО СИМВОЛІЗМУ В СУЧАСНИХ СОЦІОЛОГІЧНИХ ТЕОРІЯХ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2075-7190.43.188007Ключові слова:
соціальна нерівність, класи, соціальна стратифікація, критерії визначення классу, соціальна структура, символи класуАнотація
Cтаття присвячена дослідженню еволюції соціологічних поглядів на проблему соціальної нерівності з метою визначення нових критеріїв класової диференціації і їх символічних змістів.Переосмислення соціальної нерівності створює поле теоретичних дискусій і емпіричних досліджень щодо критеріїв формування класових диспозицій. Зазначається, що в просторі глобалізаційних процесів стираються звичні відмінності між класами, і класичні інструменти вимірювання класу виключно економічними і професійними критеріями більше не підходять, оскільки в інформаційному суспільстві класова диференціація груп більше не будується на символах показного споживання, а має часто світоглядні символи.
Посилання
Babenko, S. (2009). Sotsialna nerivnist v otsinkakh naselennia Ukrainy (za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia ISSP 2009 roku) / za red. O. Ivashchenko. Kyiv: Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy, Kyivskyi mizhnarodnyi instytut sotsiolohii, Instytut polityky, Tsentr «Sotsialni indykatory» [in Ukrainian].
Bova, A. (2009). Dokhody i domahannia: porivnialne doslidzhennia v chotyrokh yevropeiskykh krainakh. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 1, 158-168 [in Ukrainian].
Kovalisko, N. (2010). Dominantna koniunktsiia u vyvchenni stratyfikatsiinykh poriadkiv: pozytsii & dyspozytsii. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 1, 123-135 [in Ukrainian].
Kovalisko, N. (2006). Sotsialna stratyfikatsiia: teoretychni ta metodychni osnovy doslidzhennia na rehionalnomu rivni. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 3, 137-152 [in Ukrainian].
Kovalisko, N. (2010). Teoriia praktyk, praktyky i doslidzhennia stratyfikatsiinykh poriadkiv. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 2, 49-63 [in Ukrainian].
Kovalisko, N., Savchynskyi, R. (2007). Bahatomirnyi analiz sotsialnoi stratyfikatsii suchasnoho ukrainskoho suspilstva (rehionalnyi aspekt). Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 3, 5-37 [in Ukrainian].
Makeiev, S., Oksamytna, S. (2011). Kontseptsiia instytutsiino vidtvoriuvanykh sotsialnykh nerivnostei. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 4, 32-49 [in Ukrainian].
Oksamytna, S. (2010). Instytutsiine seredovyshche vidtvorennia sotsialnoi nerivnosti. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 4, 4-28 [in Ukrainian].
Oksamytna, S. (2006). Sotsialno-klasovi osnovy osvitnoi nerivnosti v Ukraini. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 3, 116-136 [in Ukrainian].
Oksamytna, S., Brodska, S. (2004). Sotsialnyi klas yak faktor dyferentsiatsii zhyttievykh shansiv. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, marketing, 4, 24-42 [in Ukrainian].
Ivashchenko, O. (2010). Pro anatomii ekonomichnoi nerivnosti v suchasnii Ukraini: sotsiolohichni doslidy. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 4, 29-55 [in Ukrainian].
Ivashchenko, O. (2011). Sotsiolohiia vartosti (povsiakdennoho) zhyttia v suchasnii Ukraini: v poshukakh dzherel. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 3, 84-112 [in Ukrainian].
Oberemko, O. (2006). Populiarnist sotsialno-strukturnoi identyfikatsii: resurs abo kompensatsiia? Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 4, 94-112 [in Ukrainian].
Kon, M., Slomchynskyi, K., Panyotto, V., Khmelko, V., Ho-Funh-Hunh and others (2005). Sotsialna struktura ta osobystist u protsesi radykalnykh zmin: analiz Ukrainy v period transformatsii. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 3, 24-64 [in Ukrainian].
Patrakova, A. (2009). Sotsialno-klasovi pozytsii ta tsinnisni oriientatsii Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 1, 169-185 [in Ukrainian].
Maliuk, L. (2011). Zahalna i vidminne v spryiniatti sotsialnoi nerivnosti naselenniam riznykh krain. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 1, 97-120 [in Ukrainian].
Domanskyi, Kh. (2006). Formuvannia serednoho klasu v Polshchi: rushiini syly ta pereshkody. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 3, 52-80 [in Ukrainian].
Serednii klas v Ukraini: uiavlennia i realii. URL: http://razumkov.org.ua/uploads/article/2016_Seredn_klas.pdf [in Ukrainian].
Moroz, N. Serednii klas yak neobkhidna umova rozvytku hromadianskoho suspilstva v Ukraini. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/57273/12-Moroz.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Soroka, Yu., Zub, T. (2008). Vidmova vid bahatstva i zminy v spryiniatti sotsialnoi nerivnosti. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh ‑ Sociology: theory, methods, 1, 222-236 [in Ukrainian].
Smirnova, R.A. (2017). Problemy social’noj differenciacii belorusskogo obshhestva. Sociologicheskij al’manah ‑ Sociological Almanac, 8, 365-373 [in Russian].
Gofman, Je. (2003). Simvoly klassovogo statusa. Logos – Logos, 4-5 (39), 42-53 [in Russian].
DeNora T. (2006). Aesthetics. In Turner, B.S. (Ed.). The Cambridge Dictionary of Sociology (pp. 8-9). Cambridge [England]; New York: Cambridge University Press.
Turner, B.S. (2009). Body and Cultural Sociology. In Ritzer, G. (Ed.). The Blackwell Encyclopedia of Sociology (pp. 324-328). Malden, MA: Blackwell Publishing.
Veblen, T. (1984). Teorija prazdnogo klassa. Moskva: Progress [in Russian].