ДЕМОКРАТИЧНІ ПРИНЦИПИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ: ПОЛІТИКО-КУЛЬТУРНИЙ КОНТЕКСТ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2075-7190.37.133427Ключові слова:
демократія, освіта, політична культура, демократичні цінності, критичне мислення, «Реджо-педагогіка»Анотація
Наголошено на необхідності інтеріоризації демократичних принципів у масовій свідомості українських громадян, що передбачає активізацію освітніх стратегій. Зазначено, що парадигма освіти, в контексті якої втілення демократичних стан- дартів було б найбільш оптимальним, корелює з концепцією формування критично- го мислення. Сфокусовано увагу на базових постулатах «Реджо-педагогіки», де освіта вважається місцем зустрічі для вирощування свободи, демократії та солі- дарності.
Посилання
Demokratiya: antolohiya (2005) / uporyad. O. Protsenko. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrai- nian].
Fukuyama, F. (2006). Sylʹnoe hosudarstvo: upravlenye y myrovoy poryadok v XXI veke / per. s angl. O. E. Kolesnikova, N. G. Krotovskoy, V. S. Kulaginoy-Yartsevoy i dr. Moskva: ACT: ACT MOSKVA: KHRANYTELʹ [in Russian].
Mizes, L. fon. (2001). Liberalizm v klassicheskoy traditsiyi / per. s angl. A. V. Kury- aeva. Moskva: OOO «Sotsyum», ZAO «Yzdatelʹstvo «Ékonomyka» [in Russian].
Patnam, R. D., Leonardi, R., Nanetti, R. Y. (2001). Tvorennya demokratiyi. Tradytsiyi hromadsʹkoyi aktyvnosti v suchasniy Italiyi / per. z anhl. V. Yushchenko. Kyiv: Vy- davnytstvo Solomiyi Pavlychko «Osnovy» [in Ukrainian].
Kuts, H. M. (2007). Liberalizm i demokratiya: perypetiyi spivisnuvannya.Viche – Veche, 12, special issue, 17–20 [in Ukrainian].
Monteske, SH.-L. (1955). Izbrannye proizvedeniya / per. s fr. red. I. Shcherbina. Moskva: Gosudarstvennoe izdatelstvo politicheskoy literatury [in Russian].
Kuts, H. M. (2007). Problematyka identychnosti v liberalnomu konteksti. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya: «Pytannya politolohiyi» – Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: «Ques- tions of Political Science», 785, issue 10, 79–85 [in Ukrainian].
Gegelʹ, G. V. F. (1990). Philosophiya prava / per. s nem., red. isost. D. A. Kerimov i
V. S. Nersesyants. Moskva: Myslʹ [in Russian].
Chernov, S. I., Kuts, Y. O., Bezuhlyy, O. V. et al. (2013). Terytorialʹna hromada: upravlinnya rozvytkom: kol. monogr. / za zag. red. Y. O. Kutsa. Kharkiv: Konstanta [in Ukrainian].
Lyakhovych, L. M. (2017). Istoryko-relihiyna eksplikatsiya problemy zhorstokoho povodzhennya z tvarynamy. Sotsializatsiya osobystosti u suchasnykh sotsiokulʹturnykh kontekstakh: proceedings of the VIII International Scientific and Practical Conference. Kharkiv: KHNPU, 137–139 [in Ukrainian].
«Navyki XXI veka»: novaya realʹnostʹ v obrazovaniyi. URL: http://erazvitie.org/ar- ticle/navyki_xxi_veka_novaja_realnost. [in Russian].
Władza i demokracja w przedszkolu. O edukacji od początku. (2013). Warszawa:Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego. 18 s. URL:http://www.frd.org.pl/wp-content/ uploads/2016/02/OEOP_seminarium_2.pdf. [in Polish].
Bonar, J., Maj, A. (2015). Przedszkola Reggio Emilia we Włoszech miejscem rozk- witu dziecięcego potencjału. Problemy Wczesnej Edukacji. Issues in Early Education. 11/4(31). Gdańsk. S. 42–57. URL: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_ Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Is- sues_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_ in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)-s42-57/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issu- es_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)-s42-57.pdf. [in Polish].
Pantyuk, T., Vorobelʹ, М. (2017). Emotsiyno-estetychnyy rozvytok dytyny-doshkilʹnyka u systemi «Redzho-pedahohiky». Molodʹ i rynok. Shchomisyachnyy naukovo-pedaho- hichnyy zhurnal – Youth and the market. Monthly scientific and pedagogical magazine, 4 (147), 30–36 [in Ukrainian].
Tryfonova, O. S. (2014). «Shkola serdechnosti» u pedahohichniy kontseptsiyi
V. O. Sukhomlynsʹkoho. Naukovyy visnyk Mykolayivsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynsʹkoho. Seriya: Pedahohichni nauky – Scientific Journal of
V. A. Sukhomlynsky Mykolayiv State University. Series: Pedagogical Sciences, is- sue 1(46), 155–160 [in Ukrainian].
Kuts, Y. O. (2000). Natsionalʹna svidomistʹ i samosvidomistʹ u etnopolitytsi y der- zhavotvorenni. Aktualʹni problemy derzhavnoho upravlinnya: nauk. zb. – Actual problems of public administration: scientific collection, 2 (7), 45–52 [in Ukrainian].