DOI: https://doi.org/10.21564/2075-7190.37.133427

ДЕМОКРАТИЧНІ ПРИНЦИПИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ: ПОЛІТИКО-КУЛЬТУРНИЙ КОНТЕКСТ

Галина Михайлівна Куц

Анотація


Наголошено на необхідності інтеріоризації демократичних принципів у масовій свідомості українських громадян, що передбачає активізацію освітніх стратегій. Зазначено, що парадигма освіти, в контексті якої втілення демократичних стан- дартів було б найбільш оптимальним, корелює з концепцією формування критично- го мислення. Сфокусовано увагу на базових постулатах «Реджо-педагогіки», де освіта вважається місцем зустрічі для вирощування свободи, демократії та солі- дарності.


Ключові слова


демократія; освіта; політична культура; демократичні цінності; критичне мислення; «Реджо-педагогіка»

Повний текст:

PDF

Посилання


Demokratiya: antolohiya (2005) / uporyad. O. Protsenko. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrai- nian].

Fukuyama, F. (2006). Sylʹnoe hosudarstvo: upravlenye y myrovoy poryadok v XXI veke / per. s angl. O. E. Kolesnikova, N. G. Krotovskoy, V. S. Kulaginoy-Yartsevoy i dr. Moskva: ACT: ACT MOSKVA: KHRANYTELʹ [in Russian].

Mizes, L. fon. (2001). Liberalizm v klassicheskoy traditsiyi / per. s angl. A. V. Kury- aeva. Moskva: OOO «Sotsyum», ZAO «Yzdatelʹstvo «Ékonomyka» [in Russian].

Patnam, R. D., Leonardi, R., Nanetti, R. Y. (2001). Tvorennya demokratiyi. Tradytsiyi hromadsʹkoyi aktyvnosti v suchasniy Italiyi / per. z anhl. V. Yushchenko. Kyiv: Vy- davnytstvo Solomiyi Pavlychko «Osnovy» [in Ukrainian].

Kuts, H. M. (2007). Liberalizm i demokratiya: perypetiyi spivisnuvannya.Viche – Veche, 12, special issue, 17–20 [in Ukrainian].

Monteske, SH.-L. (1955). Izbrannye proizvedeniya / per. s fr. red. I. Shcherbina. Moskva: Gosudarstvennoe izdatelstvo politicheskoy literatury [in Russian].

Kuts, H. M. (2007). Problematyka identychnosti v liberalnomu konteksti. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya: «Pytannya politolohiyi» – Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: «Ques- tions of Political Science», 785, issue 10, 79–85 [in Ukrainian].

Gegelʹ, G. V. F. (1990). Philosophiya prava / per. s nem., red. isost. D. A. Kerimov i

V. S. Nersesyants. Moskva: Myslʹ [in Russian].

Chernov, S. I., Kuts, Y. O., Bezuhlyy, O. V. et al. (2013). Terytorialʹna hromada: upravlinnya rozvytkom: kol. monogr. / za zag. red. Y. O. Kutsa. Kharkiv: Konstanta [in Ukrainian].

Lyakhovych, L. M. (2017). Istoryko-relihiyna eksplikatsiya problemy zhorstokoho povodzhennya z tvarynamy. Sotsializatsiya osobystosti u suchasnykh sotsiokulʹturnykh kontekstakh: proceedings of the VIII International Scientific and Practical Conference. Kharkiv: KHNPU, 137–139 [in Ukrainian].

«Navyki XXI veka»: novaya realʹnostʹ v obrazovaniyi. URL: http://erazvitie.org/ar- ticle/navyki_xxi_veka_novaja_realnost. [in Russian].

Władza i demokracja w przedszkolu. O edukacji od początku. (2013). Warszawa:Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego. 18 s. URL:http://www.frd.org.pl/wp-content/ uploads/2016/02/OEOP_seminarium_2.pdf. [in Polish].

Bonar, J., Maj, A. (2015). Przedszkola Reggio Emilia we Włoszech miejscem rozk- witu dziecięcego potencjału. Problemy Wczesnej Edukacji. Issues in Early Education. 11/4(31). Gdańsk. S. 42–57. URL: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_ Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Is- sues_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_ in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)-s42-57/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Issu- es_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)-s42-57.pdf. [in Polish].

Pantyuk, T., Vorobelʹ, М. (2017). Emotsiyno-estetychnyy rozvytok dytyny-doshkilʹnyka u systemi «Redzho-pedahohiky». Molodʹ i rynok. Shchomisyachnyy naukovo-pedaho- hichnyy zhurnal – Youth and the market. Monthly scientific and pedagogical magazine, 4 (147), 30–36 [in Ukrainian].

Tryfonova, O. S. (2014). «Shkola serdechnosti» u pedahohichniy kontseptsiyi

V. O. Sukhomlynsʹkoho. Naukovyy visnyk Mykolayivsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynsʹkoho. Seriya: Pedahohichni nauky – Scientific Journal of

V. A. Sukhomlynsky Mykolayiv State University. Series: Pedagogical Sciences, is- sue 1(46), 155–160 [in Ukrainian].

Kuts, Y. O. (2000). Natsionalʹna svidomistʹ i samosvidomistʹ u etnopolitytsi y der- zhavotvorenni. Aktualʹni problemy derzhavnoho upravlinnya: nauk. zb. – Actual problems of public administration: scientific collection, 2 (7), 45–52 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


  1. Демократія: антологія / упоряд. О. Проценко. Київ: Смолоскип, 2005. 1108 с.
  2. Фукуяма Ф. Сильное государство: управление и мировой порядок в XXI веке / пер. с англ. О. Э. Колесникова, Н. Г. Кротовской, B. C. Кулагиной-Ярцевой и др. Москва: ACT: ACT МОСКВА: ХРАНИТЕЛЬ, 2006. 220 с.
  3. Мизес Л. фон. Либерализм в классической традиции / пер. с англ. А. В. Куряева. Москва: ООО «Социум», ЗАО «Издательство «Экономика», 2001. 239 с.
  4. Патнам Р. Д., Леонарді Р., Нанетті Р Й. Творення демократії. Традиції громад- ської активності в сучасній Італії / пер. з англ. В. Ющенко. Київ: Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2001. 302 с.
  5. Куц Г. М. Лібералізм і демократія: перипетії співіснування. Віче. Київ, 2007.
  6. № 12. Спецвипуск. С. 17–20.
  7. Монтескье Ш.-Л. Избранные произведения / пер. с фр. ред. И. Щербина. Москва: Государственное издательство политической литературы, 1955. 800 с.
  8. Куц Г. М. Проблематика ідентичності в ліберальному контексті. Вісник Харків- ського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Питання по- літології». Харків, 2007. № 785. Вип. 10. С. 79–85.
  9. Гегель Г. В. Ф. Философия права /  пер. с  нем., ред. и  сост. Д. А. Керимов  и В. С. Нерсесянц. Москва: Мысль, 1990. 524 с.
  10. Чернов С. І., Куц Ю. О., Безуглий О. В. та ін. Територіальна громада: управлін- ня розвитком: кол. моногр. / за заг. ред. Ю. О. Куца. Харків: Константа, 2013. 540 с.
  11. Ляхович Л. М. Історико-релігійна експлікація проблеми жорстокого поводжен- ня з тваринами. Соціалізація особистості у сучасних соціокультурних контек- стах: матер. VIII Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 11 жовт. 2017 р.). Харків: ХНПУ, 2017. С. 137–139.
  12. «Навыки XXI века»: новая реальность в образовании. URL: http://erazvitie.org/ article/navyki_xxi_veka_novaja_realnost. (дата звернення: 05.04.2018).
  13. Władza i demokracja w przedszkolu. O edukacji od początku. Warszawa:Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, 2013. 18 s. URL: http://www.frd.org.pl/wp- content/uploads/2016/02/OEOP_seminarium_2.pdf. (дата звернення: 05.04.2018).
  14. Bonar J.,Maj A. Przedszkola Reggio Emilia we Włoszech miejscem rozkwitu dziecięcego potencjału. Problemy Wczesnej Edukacji. Issues in Early Education. 11/4(31). Gdańsk, 2015. S. 42–57. URL: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Prob- lemy_Wczesnej_Edukacji_Issues_in_Early_Education/Problemy_Wczesnej_Eduka- cji_Issues_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Is- sues_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)-s42-57/Problemy_Wczesnej_Edukacji_Is- sues_in_Early_Education-r2015-t11-n4(31)-s42-57.pdf. (дата звернення: 05.04.2018).
  15. Пантюк Т.,Воробель М. Емоційно-естетичний розвиток дитини-дошкільника  у системі «Реджо-педагогіки». Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний журнал. № 4 (147). Дрогобич, квітень 2017. С. 30–36.
  16. Трифонова О. С. «Школа сердечності» у педагогічній концепції В. О. Сухомлин- ського. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Су- хомлинського. Серія: Педагогічні науки. Миколаїв, 2014. Вип. 1(46). С. 155–160.
  17. Куц Ю. О. Національна свідомість і самосвідомість у етнополітиці й державот- воренні. Актуальні проблеми державного управління: наук. зб. Харків: УАДУ ХФ, 2000. № 2 (7). С. 45–52.