ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ: ПРОБЛЕМИ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119632Ключові слова:
професійне самовизначення, професійний вибір, професійна ідентифікація, теорія збагачення праці.Анотація
У статті визначається місце професійного самовизначення молоді в системі соціалізації. Аналіз даного феномену крізь призму «теорії збагачення праці» Ф. Герцберга дозволив авторам довести, що результати професійного самовизначення полягають у змінах у структурі свідомості особистості, які відбуваються поступово, супроводжуються формуванням професійних інтересів і приводять до свідомого вибору професії, розкриття власного професійного потенціалу та розбудови професійної кар’єри.
Посилання
Arvanitis, A. (2017). Autonomy and morality: A Self-Determination Theory discussion of ethics. New Ideas in Psychology. 47: 57–61.
Brummelhuis, ten L. L., Lautsch, B. A. (2016). Office or kitchen? Wellbeing consequences of role participation depend on role salience. Journal of Vocational Behavior. 93: 171–182.
Camus, G., Berjot, S., Amoura, C. et al. (2017). Motivation scale to be (re)worked:
towards a new approach of the theory of self-determination. Canadian Journal of Behavioural Science. 49 (2): 122–132.
Durksen, T. L., Klassen, R. M., Daniels, L. M. (2017). Motivation and collaboration: The keys to a developmental framework for teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education. 67: 53–66.
Freund, A., Cohen, A., Blit-Cohen, E. et al. (2017). Professional socialization and commitment to the profession in social work students: A longitudinal study exploring the effect of attitudes, perception of the profession, teaching, training, and supervision. Journal of Social Work. 17 (6): 635–658.
Kaldi, S., Xafakos, E. (2017). Student teachers’ school teaching practice: The relation amongst perceived self-competence, motivation and sources of support. Teaching and Teacher Education. 67: 246–258.
Rezvani, A., Khosravi, P., Dong, L. (2017). Motivating users toward continued usage of information systems: Self-determinationtheory perspective. Computers in Human Behavior. 76: 263–275.
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Press.
Mavor, K. I., Platow, M. J., Bizumic, B. eds. (2017). Self and social identity in educational contexts / edited by Kenneth I. Mavor, Michael J. Platow and Boris Bizumic. London; New York, NY: Routledge.
Wade, S. L. ed. (2017). Self-determination theory (SDT): perspective, applications and impact. New York: Nova Publishers.
Chambel, M. J. ed (2016). Self-determination theory in new work arrangements. Hauppauge, New York: Nova Science Publishers, Inc.
Tesón, F,R. (2016). The theory of self-determination / edited by Fernando R. Tesón. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Zeer, E. F. (2006). Psihologiya professiy: uchebnoe posobie dlya studentov vuzov. 4-e izd., pererab., dop. Moskva: Akademicheskiy Proekt; Fond «Mir» [ in Russian ].
Dubinka, M. (2015). Spetsyfika profesiinoho samovyznachennia osobystosti maibutnoho fakhivtsia. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Pedahohichni nauky, 140, 47–51 [in Ukrainian].
Pryazhnikov, N. S. (1996). Professionalnoe samoopredelenie v kulturno-istoricheskoy perspektive. Voprosyi psihologii, 1, 62–71 [in Russian].
Lozovetska, V. T. (2012). Profesiina oriientatsiia molodi v umovakh suchasnoho rynku pratsi: monohrafiia. Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Tajfel, H. ed. (1982). Social identity and intergroup relations / edited by Henri Tajfel. Cambridge, Cambridgeshire; New York: Cambridge University Press.
Turner, J. C. (1985). Social Categorization and Self-Concept: A Social Cognitive Theory of Group Behavior. Advances in Group Process: Theory and Research / edited by E. J. Lawler. Greenwich, Connecticut: JAI Press, 2: 77–121.
Inzhyievska, L. A. Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi samoidentyfikatsii molodoho fakhivtsia. URL: http://vuzlib.com/content/view/434/94/ [ in Ukrainian ].
Ozhegov, S. I., Shvedova, N. Yu. (2008). Tolkovyiy slovar russkogo yazyika. 3-e izd. Moskva: Az’ Ltd. [in Russian].
Entsiklopediya professionalnogo obrazovaniya: V 3 t. / Rukovoditel avt. kol., nauch.
i lit. red. S. Ya. Batyishev; Nauch.-red. sovet: Batyishev S. Ya. (pred.) i dr. (1998). Moskva: Ros. akad. obrazovaniya: Prof. obrazovanie, T. 1: A-L [in Russian].
Hertsberg, F., Mayner, M. U (1990). Pobuzhdeniya k trudu i proizvodstvennaya motivatsiya. Sotsiologicheskie issledovaniya. 1, 121–129 [in Russian].
Roschina, Ya.M., Drugov, M. A. (2002). Vyibor professii: po lyubvi ili po raschetu?: Preprint WP3/2002/04. Moskva: GU-VShE [in Russian].
Dyurkgeym, E. (1991). O razdelenii obschestvennogo truda. Metod sotsiologii / per. s fr. i posleslovie A. B. Gofmana. Moskva: Nauka [in Russian].
Smelzer, N. (1994). Sotsiologiya / Nauch. red. izd. na rus. yaz. i avt. predisl. V. A. Yadov; per. s angl. Moskva: Feniks [in Russian].
Klimov, E. A. (1996). Psihologiya professionalnogo samoopredeleniya: ucheb. posobie dlya vuzov. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].