ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ: ПРОБЛЕМИ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ

Автор(и)

  • Вікторія Леонідівна Погрібна Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, кафедра соціології та політології, Україна
  • Ірина Валеріївна Підкуркова Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, кафедра соціології та політології, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119632

Ключові слова:

професійне самовизначення, професійний вибір, професійна ідентифікація, теорія збагачення праці.

Анотація

У статті визначається місце професійного самовизначення молоді в системі соціалізації. Аналіз даного феномену крізь призму «теорії збагачення праці» Ф. Герцберга дозволив авторам довести, що результати професійного самовизначення полягають у змінах у структурі свідомості особистості, які відбуваються поступово, супроводжуються формуванням професійних інтересів і приводять до свідомого вибору професії, розкриття власного професійного потенціалу та розбудови професійної кар’єри.

Біографії авторів

Вікторія Леонідівна Погрібна, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, кафедра соціології та політології

Доктор соціологічних наук, доцент

Ірина Валеріївна Підкуркова, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, кафедра соціології та політології

Кандидат соціологічних наук, доцент

Посилання

Arvanitis, A. (2017). Autonomy and morality: A Self-Determination Theory discussion of ethics. New Ideas in Psychology. 47: 57–61.

Brummelhuis, ten L. L., Lautsch, B. A. (2016). Office or kitchen? Wellbeing consequences of role participation depend on role salience. Journal of Vocational Behavior. 93: 171–182.

Camus, G., Berjot, S., Amoura, C. et al. (2017). Motivation scale to be (re)worked:

towards a new approach of the theory of self-determination. Canadian Journal of Behavioural Science. 49 (2): 122–132.

Durksen, T. L., Klassen, R. M., Daniels, L. M. (2017). Motivation and collaboration: The keys to a developmental framework for teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education. 67: 53–66.

Freund, A., Cohen, A., Blit-Cohen, E. et al. (2017). Professional socialization and commitment to the profession in social work students: A longitudinal study exploring the effect of attitudes, perception of the profession, teaching, training, and supervision. Journal of Social Work. 17 (6): 635–658.

Kaldi, S., Xafakos, E. (2017). Student teachers’ school teaching practice: The relation amongst perceived self-competence, motivation and sources of support. Teaching and Teacher Education. 67: 246–258.

Rezvani, A., Khosravi, P., Dong, L. (2017). Motivating users toward continued usage of information systems: Self-determinationtheory perspective. Computers in Human Behavior. 76: 263–275.

Ryan, R. M., Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Press.

Mavor, K. I., Platow, M. J., Bizumic, B. eds. (2017). Self and social identity in educational contexts / edited by Kenneth I. Mavor, Michael J. Platow and Boris Bizumic. London; New York, NY: Routledge.

Wade, S. L. ed. (2017). Self-determination theory (SDT): perspective, applications and impact. New York: Nova Publishers.

Chambel, M. J. ed (2016). Self-determination theory in new work arrangements. Hauppauge, New York: Nova Science Publishers, Inc.

Tesón, F,R. (2016). The theory of self-determination / edited by Fernando R. Tesón. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.

Zeer, E. F. (2006). Psihologiya professiy: uchebnoe posobie dlya studentov vuzov. 4-e izd., pererab., dop. Moskva: Akademicheskiy Proekt; Fond «Mir» [ in Russian ].

Dubinka, M. (2015). Spetsyfika profesiinoho samovyznachennia osobystosti maibutnoho fakhivtsia. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Pedahohichni nauky, 140, 47–51 [in Ukrainian].

Pryazhnikov, N. S. (1996). Professionalnoe samoopredelenie v kulturno-istoricheskoy perspektive. Voprosyi psihologii, 1, 62–71 [in Russian].

Lozovetska, V. T. (2012). Profesiina oriientatsiia molodi v umovakh suchasnoho rynku pratsi: monohrafiia. Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Tajfel, H. ed. (1982). Social identity and intergroup relations / edited by Henri Tajfel. Cambridge, Cambridgeshire; New York: Cambridge University Press.

Turner, J. C. (1985). Social Categorization and Self-Concept: A Social Cognitive Theory of Group Behavior. Advances in Group Process: Theory and Research / edited by E. J. Lawler. Greenwich, Connecticut: JAI Press, 2: 77–121.

Inzhyievska, L. A. Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi samoidentyfikatsii molodoho fakhivtsia. URL: http://vuzlib.com/content/view/434/94/ [ in Ukrainian ].

Ozhegov, S. I., Shvedova, N. Yu. (2008). Tolkovyiy slovar russkogo yazyika. 3-e izd. Moskva: Az’ Ltd. [in Russian].

Entsiklopediya professionalnogo obrazovaniya: V 3 t. / Rukovoditel avt. kol., nauch.

i lit. red. S. Ya. Batyishev; Nauch.-red. sovet: Batyishev S. Ya. (pred.) i dr. (1998). Moskva: Ros. akad. obrazovaniya: Prof. obrazovanie, T. 1: A-L [in Russian].

Hertsberg, F., Mayner, M. U (1990). Pobuzhdeniya k trudu i proizvodstvennaya motivatsiya. Sotsiologicheskie issledovaniya. 1, 121–129 [in Russian].

Roschina, Ya.M., Drugov, M. A. (2002). Vyibor professii: po lyubvi ili po raschetu?: Preprint WP3/2002/04. Moskva: GU-VShE [in Russian].

Dyurkgeym, E. (1991). O razdelenii obschestvennogo truda. Metod sotsiologii / per. s fr. i posleslovie A. B. Gofmana. Moskva: Nauka [in Russian].

Smelzer, N. (1994). Sotsiologiya / Nauch. red. izd. na rus. yaz. i avt. predisl. V. A. Yadov; per. s angl. Moskva: Feniks [in Russian].

Klimov, E. A. (1996). Psihologiya professionalnogo samoopredeleniya: ucheb. posobie dlya vuzov. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-28

Як цитувати

Погрібна, В. Л., & Підкуркова, І. В. (2017). ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ: ПРОБЛЕМИ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 4(35), 106–117. https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119632

Номер

Розділ

Соціологія