ВІТЧИЗНЯНА СОЦІОЛОГІЯ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ІСТОРИЧНІ ЗАСАДИ

Автор(и)

  • Валерій Євгенович Пилипенко Інститут соціології НАН України, Україна
  • Олена Володимирівна Волянська Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, кафедра соціології та політології, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119630

Ключові слова:

соціологія освіти, історичні засади, методологічні принципи, соціальні функції.

Анотація

У статті розглядаються теоретико-методологічні та історичні засади вітчизняної соціології освіти, радянський та пострадянський періоди розвитку останньої. Становлення цієї дисципліни пов’язується з функціонуванням суміжних галузей знання: соціології молоді, соціології сім’ї, соціології культури, соціальної психології. Рівень та якість освіти завжди відігравали велику роль у соціальній мобільності, процесах формування елітних груп. Саме латентна функція освіти (надання людині певного статусу, відтворення соціальної нерівності), в першу чергу, є сферою дослідження соціологів. У силу цього дискусії у радянській соціології освіти нерідко мали досить гострий політичний підтекст. Значна увага в статті приділяється тому, як змінювався фокус соціологічних досліджень під впливом «цензури» і в період «зняття заборон». Соціологія освіти і сьогодні вирішує низку «прикордонних» питань теоретичного розмежування з педагогікою, економікою освіти, демографією. Вельми відмінними є існуючі в ній теорії для вироблення образу об’єкта і норм його дослідження. Не завжди є придатними методи, що зарекомендували себе в інших галузях, зокрема методи кількісного аналізу.

Біографії авторів

Валерій Євгенович Пилипенко, Інститут соціології НАН України

Доктор соціологічних наук, професор

Олена Володимирівна Волянська, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, кафедра соціології та політології

Кандидат соціологічних наук, доцент

Посилання

Ballantine, J. H., Hammack, F. M., Stuber, J. (2017). The sociology of education. Eighth Edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Banfield, G. (2016). Critical realism for marxist sociology of education. New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.

Bathmaker, A.-M., Ingram, N., Abrahams, J., Hoare, A., Waller, R., Bradley, H. (2016). Higher education, social class and social mobility: the degree generation. London: Palgrave Macmillan.

Brown, C. (2015). Evidence-informed policy and practice in education: a sociological grounding. London; New York: Bloomsbury Academic.

Brooks, R., McCormack, M., Bhopal, K. eds. (2015). Contemporary debates in the sociology of education. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.

Jayaram, N. (2015). Sociology of education in India. Second edition (revised and enlarged). Jaipur: Rawat Publications.

Youn, T. ed. (2017). Paradoxes of the democratization of higher education. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.

Kupfer, A. ed. (2015). Power and education: contexts of oppression and opportunity. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.

Côté, J. E., Furlong, A. eds. (2016). Routledge handbook of the sociology of higher education. London; New York, NY: Routledge.

Rury, J. L. (2016). Education and social change: contours in the history of American schooling. Fifth edition. New York: Routledge.

Schwille, J. (2017). Internationalizing a school of education: integration and infusion in practice. East Lansing, Michigan: Michigan State University Press.

Lawn, M., Normand, R. eds. (2015). Shaping of European education: interdisciplinary perspectives. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge.

Sadovnik, A. R., Coughlan, R. eds. (2016). Sociology of education: a critical reader. Third edition. New York: Routledge.

Spiteri, D. (2017). Multiculturalism, higher education and intercultural communication: developing strengths-based narratives for teaching and learning. London: Palgrave Macmillan UK.

Spring, J. H. (2015). Economization of education: human capital, global corporations, skills-based schooling. New York; London: Routledge.

Mundy, K., Green, A., Lingard, B., Verger, A. eds. (2016). The handbook of global education policy. Chichester, Uk; Malden, MA: John Wiley & Sons.

Diem, J. ed. (2016). The social and cultural foundations of education: a reader. San Diego, CA: Cognella.

Arum, R., Beattie, I. R., Ford, M. K. eds. (2015). The structure of schooling: readings in the sociology of education. Third Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.

Tomlinson, S. (2017). A sociology of special and inclusive education: exploring the manufacture of inability. London; New York, NY: Routledge.

Radin, E. P. (1913). Dushevnoe nastroenie sovremennoy uchascheysya molodezhi po dannyim Peterburgskoy obschestudencheskoy anketyi 1912 goda: Psihol. i sotsiol. samootsenka. Razocharovannost. Sankt-Peterburg: N. P. Karbasnikov [in Russian].

Sotsiologiya v Rossii / Pod red. V. A. Yadova (1998). 2-e izd., pererab. i dopoln. Moskva: Izdatelstvo Instituta sotsiologii RAN [in Russian].

Sivertsev, L. N. (1994). Vyisshaya shkola Rossii: osobennosti poslerevolyutsionnoy reformyi. Sotsiologicheskie issledovaniya, 3, 70–75 [in Russian ].

Sotsiologiya obrazovaniya. Trudyi po sotsiologii obrazovaniya. Tom I. Vyipusk I / Pod red. V. S. Sobkina (1993). Moskva: Tsentr sotsiologii obrazovaniya RAO [in Russian].

Shubkin, V. N. (1970). Sotsiologicheskie opyityi: metodol. voprosyi sotsialnyih issledovaniy. Moskva: Myisl [in Russian].

Titma, M. H., Kenkmann, P., Saar, E. et al. (1983). Zhiznennyie puti molodogo pokoleniya: Opyit i metodika genet. issled. v sotsiologii. Tallin: Eesti raamat [in Russian].

Vodzinskaya, V. V., Shubkin, V. N., Sarapata, A. (1969). Sotsialnyie problemyi truda i proizvodstva: Sovetsko-pol. sravnit. issledovanie / Pod red. G. V. Osipova i Ya. Schepanskogo; AN SSSR. In-t konkretnyih sotsialnyih issledovaniy. Pol. akad. nauk. In-t filosofii i sotsiologii. Moskva; Varshava: Myisl, Ksiażka i wiedza [in Russian].

Lesohina, L. N., Shadrina, T. V. (1989). Tsentryi obrazovaniya vzroslyih. Sotsiologicheskie issledovaniya, 2, 52–56 [ in Russian ].

Lisovskiy, V. T., Dmitriev, A. V. (1974). Lichnost studenta / Leningr. gos. un-t im. A. Zhdanova. Leningrad: Izd-vo Leningr. un-ta [in Russian].

Chernovolenko, V. F., Paniotto, V. I., Ossovskiy, V. L. (1979). Prestizh professiy i problemyi sotsialno-professionalnoy orientatsii molodezhi: opyit sotsiol. issled. Kiev: Nauk. dumka [in Russian].

Gurova, R. G. (1966). K voprosu o konkretnih sotsialno-pedagogicheskih issledovaniyah. Sovetskaya pedagogika, 2, 28–41 [in Russian].

Kon, I. S. (1967). Sotsiologiya lichnosti. Moskva: Politizdat [in Russian].

Kon, I. S. (1984). V poiskah sebya: Lichnost i ee samosoznanie. Moskva: Politizdat [in Russian].

Coleman, J. S. (1966). Equality of educational opportunity [summary report]. Washington, U. S. Dept. of Health, Education, and Welfare, Office of Education; for sale by the Superintendent of Documents, U. S. Govt. Print. Off.

Narotskyi, O. (2000). Vyshcha shkola Ukrainy v umovakh transformatsii suspilstva. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Ukraina: intelekt natsii na mezhi stolit kol. monohrafiia / Kerivnyk avtorskoho kolektyvu V. K. Vrublevskyi (2000). Kyiv: Intelekt [in Ukrainian].

Trudyaschayasya molodezh: orientatsii i zhiznennyie puti (opyit sravnitelnogo mezhdunarodnogo sotsiologicheskogo issledovaniya) / pod obsch. red. Ferentsa Gazho i Vladimira Shubkina (1980). Budapesht: ION pri TsK VSRP [ in Russian ].

Levko, A. I. (1997). Metodologicheskie problemyi sotsiologii obrazovaniya. Sotsiologiya, 1, 40–46 [in Russian].

Hayek, F. A. von. (1988). The fatal conceit: the errors of socialism / edited by

W. W. Bartley III. London; New York, N. Y.: Routledge.

Filippov, F. R. (1994). Sotsiologiya obrazovaniya. Sotsiologicheskie issledovaniya, 8–9, 62–70 [ in Russian ].

Dimov, V. M., Lesnaya, L. V. (1995). Aktualnyie problemyi obrazovaniya. Sotsialnopoliticheskiy zhurnal, 2, 169–182 [ in Russian ].

Trebin, M. P. (2017). Osvita v umovakh hlobalizatsii. Materialy III Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii «Studentska molod v umovakh hlobalizatsii» (m. Dnipro, 21 kvitnia 2017 r.) / vidp. za vypusk profesor V. V. Kryvoshein. Dnipropetrovsk:

Vydavnytstvo «Hrani», 29–33 [ in Ukrainian ].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-28

Як цитувати

Пилипенко, В. Є., & Волянська, О. В. (2017). ВІТЧИЗНЯНА СОЦІОЛОГІЯ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ІСТОРИЧНІ ЗАСАДИ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 4(35), 81–105. https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119630

Номер

Розділ

Соціологія