DOI: https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119630

ВІТЧИЗНЯНА СОЦІОЛОГІЯ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ІСТОРИЧНІ ЗАСАДИ

Валерій Євгенович Пилипенко, Олена Володимирівна Волянська

Анотація


У статті розглядаються теоретико-методологічні та історичні засади вітчизняної соціології освіти, радянський та пострадянський періоди розвитку останньої. Становлення цієї дисципліни пов’язується з функціонуванням суміжних галузей знання: соціології молоді, соціології сім’ї, соціології культури, соціальної психології. Рівень та якість освіти завжди відігравали велику роль у соціальній мобільності, процесах формування елітних груп. Саме латентна функція освіти (надання людині певного статусу, відтворення соціальної нерівності), в першу чергу, є сферою дослідження соціологів. У силу цього дискусії у радянській соціології освіти нерідко мали досить гострий політичний підтекст. Значна увага в статті приділяється тому, як змінювався фокус соціологічних досліджень під впливом «цензури» і в період «зняття заборон». Соціологія освіти і сьогодні вирішує низку «прикордонних» питань теоретичного розмежування з педагогікою, економікою освіти, демографією. Вельми відмінними є існуючі в ній теорії для вироблення образу об’єкта і норм його дослідження. Не завжди є придатними методи, що зарекомендували себе в інших галузях, зокрема методи кількісного аналізу.


Ключові слова


соціологія освіти; історичні засади; методологічні принципи; соціальні функції.

Повний текст:

PDF

Посилання


Ballantine, J. H., Hammack, F. M., Stuber, J. (2017). The sociology of education. Eighth Edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Banfield, G. (2016). Critical realism for marxist sociology of education. New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.

Bathmaker, A.-M., Ingram, N., Abrahams, J., Hoare, A., Waller, R., Bradley, H. (2016). Higher education, social class and social mobility: the degree generation. London: Palgrave Macmillan.

Brown, C. (2015). Evidence-informed policy and practice in education: a sociological grounding. London; New York: Bloomsbury Academic.

Brooks, R., McCormack, M., Bhopal, K. eds. (2015). Contemporary debates in the sociology of education. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.

Jayaram, N. (2015). Sociology of education in India. Second edition (revised and enlarged). Jaipur: Rawat Publications.

Youn, T. ed. (2017). Paradoxes of the democratization of higher education. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.

Kupfer, A. ed. (2015). Power and education: contexts of oppression and opportunity. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.

Côté, J. E., Furlong, A. eds. (2016). Routledge handbook of the sociology of higher education. London; New York, NY: Routledge.

Rury, J. L. (2016). Education and social change: contours in the history of American schooling. Fifth edition. New York: Routledge.

Schwille, J. (2017). Internationalizing a school of education: integration and infusion in practice. East Lansing, Michigan: Michigan State University Press.

Lawn, M., Normand, R. eds. (2015). Shaping of European education: interdisciplinary perspectives. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge.

Sadovnik, A. R., Coughlan, R. eds. (2016). Sociology of education: a critical reader. Third edition. New York: Routledge.

Spiteri, D. (2017). Multiculturalism, higher education and intercultural communication: developing strengths-based narratives for teaching and learning. London: Palgrave Macmillan UK.

Spring, J. H. (2015). Economization of education: human capital, global corporations, skills-based schooling. New York; London: Routledge.

Mundy, K., Green, A., Lingard, B., Verger, A. eds. (2016). The handbook of global education policy. Chichester, Uk; Malden, MA: John Wiley & Sons.

Diem, J. ed. (2016). The social and cultural foundations of education: a reader. San Diego, CA: Cognella.

Arum, R., Beattie, I. R., Ford, M. K. eds. (2015). The structure of schooling: readings in the sociology of education. Third Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.

Tomlinson, S. (2017). A sociology of special and inclusive education: exploring the manufacture of inability. London; New York, NY: Routledge.

Radin, E. P. (1913). Dushevnoe nastroenie sovremennoy uchascheysya molodezhi po dannyim Peterburgskoy obschestudencheskoy anketyi 1912 goda: Psihol. i sotsiol. samootsenka. Razocharovannost. Sankt-Peterburg: N. P. Karbasnikov [in Russian].

Sotsiologiya v Rossii / Pod red. V. A. Yadova (1998). 2-e izd., pererab. i dopoln. Moskva: Izdatelstvo Instituta sotsiologii RAN [in Russian].

Sivertsev, L. N. (1994). Vyisshaya shkola Rossii: osobennosti poslerevolyutsionnoy reformyi. Sotsiologicheskie issledovaniya, 3, 70–75 [in Russian ].

Sotsiologiya obrazovaniya. Trudyi po sotsiologii obrazovaniya. Tom I. Vyipusk I / Pod red. V. S. Sobkina (1993). Moskva: Tsentr sotsiologii obrazovaniya RAO [in Russian].

Shubkin, V. N. (1970). Sotsiologicheskie opyityi: metodol. voprosyi sotsialnyih issledovaniy. Moskva: Myisl [in Russian].

Titma, M. H., Kenkmann, P., Saar, E. et al. (1983). Zhiznennyie puti molodogo pokoleniya: Opyit i metodika genet. issled. v sotsiologii. Tallin: Eesti raamat [in Russian].

Vodzinskaya, V. V., Shubkin, V. N., Sarapata, A. (1969). Sotsialnyie problemyi truda i proizvodstva: Sovetsko-pol. sravnit. issledovanie / Pod red. G. V. Osipova i Ya. Schepanskogo; AN SSSR. In-t konkretnyih sotsialnyih issledovaniy. Pol. akad. nauk. In-t filosofii i sotsiologii. Moskva; Varshava: Myisl, Ksiażka i wiedza [in Russian].

Lesohina, L. N., Shadrina, T. V. (1989). Tsentryi obrazovaniya vzroslyih. Sotsiologicheskie issledovaniya, 2, 52–56 [ in Russian ].

Lisovskiy, V. T., Dmitriev, A. V. (1974). Lichnost studenta / Leningr. gos. un-t im. A. Zhdanova. Leningrad: Izd-vo Leningr. un-ta [in Russian].

Chernovolenko, V. F., Paniotto, V. I., Ossovskiy, V. L. (1979). Prestizh professiy i problemyi sotsialno-professionalnoy orientatsii molodezhi: opyit sotsiol. issled. Kiev: Nauk. dumka [in Russian].

Gurova, R. G. (1966). K voprosu o konkretnih sotsialno-pedagogicheskih issledovaniyah. Sovetskaya pedagogika, 2, 28–41 [in Russian].

Kon, I. S. (1967). Sotsiologiya lichnosti. Moskva: Politizdat [in Russian].

Kon, I. S. (1984). V poiskah sebya: Lichnost i ee samosoznanie. Moskva: Politizdat [in Russian].

Coleman, J. S. (1966). Equality of educational opportunity [summary report]. Washington, U. S. Dept. of Health, Education, and Welfare, Office of Education; for sale by the Superintendent of Documents, U. S. Govt. Print. Off.

Narotskyi, O. (2000). Vyshcha shkola Ukrainy v umovakh transformatsii suspilstva. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Ukraina: intelekt natsii na mezhi stolit kol. monohrafiia / Kerivnyk avtorskoho kolektyvu V. K. Vrublevskyi (2000). Kyiv: Intelekt [in Ukrainian].

Trudyaschayasya molodezh: orientatsii i zhiznennyie puti (opyit sravnitelnogo mezhdunarodnogo sotsiologicheskogo issledovaniya) / pod obsch. red. Ferentsa Gazho i Vladimira Shubkina (1980). Budapesht: ION pri TsK VSRP [ in Russian ].

Levko, A. I. (1997). Metodologicheskie problemyi sotsiologii obrazovaniya. Sotsiologiya, 1, 40–46 [in Russian].

Hayek, F. A. von. (1988). The fatal conceit: the errors of socialism / edited by

W. W. Bartley III. London; New York, N. Y.: Routledge.

Filippov, F. R. (1994). Sotsiologiya obrazovaniya. Sotsiologicheskie issledovaniya, 8–9, 62–70 [ in Russian ].

Dimov, V. M., Lesnaya, L. V. (1995). Aktualnyie problemyi obrazovaniya. Sotsialnopoliticheskiy zhurnal, 2, 169–182 [ in Russian ].

Trebin, M. P. (2017). Osvita v umovakh hlobalizatsii. Materialy III Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii «Studentska molod v umovakh hlobalizatsii» (m. Dnipro, 21 kvitnia 2017 r.) / vidp. za vypusk profesor V. V. Kryvoshein. Dnipropetrovsk:

Vydavnytstvo «Hrani», 29–33 [ in Ukrainian ].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


  1. Ballantine J. H., Hammack F. M., Stuber J. The sociology of education. Eighth Edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. xvi, 581 p.
  2. Banfield G. Critical realism for marxist sociology of education. New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. xii,193 p.
  3. Bathmaker A.-M., Ingram N., Abrahams J., Hoare A., Waller R., Bradley H. Higher education, social class and social mobility: the degree generation. London: Palgrave Macmillan, 2016. xxi, 188 p.
  4. Brown C. Evidence-informed policy and practice in education: a sociological grounding.  London; New York: Bloomsbury Academic, 2015. 188 p.
  5. Contemporary debates in the sociology of education / edited by R. Brooks, M. McCormack, K. Bhopal. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan, 2015. xiv, 238 p.
  6. Jayaram N. Sociology of education in India. Second edition (revised and enlarged). Jaipur: Rawat Publications, 2015. xviii, 382 p.
  7. Paradoxes of the democratization of higher education / edited by Ted I. K. Youn. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited, 2017. xxi, 212 p.
  8. Power and education: contexts of oppression and opportunity / edited by Antonia Kupfer. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan, 2015 . viii, 222 p.
  9. Routledge handbook of the sociology of higher education / edited by James E. Côté and Andy Furlong. London; New York, NY: Routledge, 2016. xvii, 396 p.
  10. Rury J. L. Education and social change: contours in the history of American schooling. Fifth edition. New York: Routledge, 2016. viii, 261 p.
  11. Schwille J. Internationalizing a school of education: integration and infusion in practice. East Lansing, Michigan: Michigan State University Press, 2017. xvi, 293 p.
  12. Shaping of European education: interdisciplinary perspectives / edited by M. Lawn, R. Normand. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge, 2015. x, 232  p.
  13. Sociology of education: a critical reader / edited by Alan R. Sadovnik and Ryan Coughlan. Third edition. New York: Routledge, 2016. xvii, 502 p.
  14. Spiteri D. Multiculturalism, higher education and intercultural communication: developing strengths-based narratives for teaching and learning. London: Palgrave Macmillan UK, 2017. xxi, 230 p.
  15. Spring J. H. Economization of education: human capital, global corporations, skillsbased schooling. New York; London: Routledge, 2015. xii, 156 p.
  16. The handbook of global education policy / edited by Karen Mundy, Andy Green, Bob Lingard, and Antoni Verger. Chichester, Uk; Malden, MA: John Wiley & Sons, 2016.
  17. xxiv, 606 p.
  18. The social and cultural foundations of education: a reader / edited by Joshua Diem. San Diego, CA: Cognella, 2016. xvi, 279 p.
  19. The structure of schooling: readings in the sociology of education / edited by R. Arum, I. R. Beattie, M. K. Ford. Third Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2015. xii, 782 p.
  20. Tomlinson S. A sociology of special and inclusive education: exploring the manufacture of inability. London; New York, NY: Routledge, 2017. xiv, 182 p.
  21. Радин Е. П. Душевное настроение современной учащейся молодежи по данным Петербургской общестуденческой анкеты 1912 года: Психологическая и социологическая самооценка. Разочарованность. Санкт-Петербург: Н. П. Карбасников, 1913. 118  с.
  22. Социология в России / под ред. В. А. Ядова. 2-е изд., перераб. и дополн. Москва: Изд-во Ин-та социологии РАН, 1998. 696 с.
  23. Сиверцев Л. Н. Высшая школа России: особенности послереволюционной реформы. Социолог. исследования. 1994. № 3 . С.  70–75.
  24. Социология образования. Труды по социологии образования. Т. I. Вып. I / под ред. В. С. Собкина. Москва: Центр социологии образования РАО, 1993. 106 с.
  25. Шубкин В. Н. Социологические опыты: методологические вопросы социальных исследований. Москва: Мысль, 1970. 288 с.
  26. Титма М. Х., Кенкманн П., Саар Э. и др. Жизненные пути молодого поколения: Опыт и методика генетических исследований в социологии. Таллин: Ээсти раамат, 1983. 222 с.
  27. Водзинская В. В., Шубкин В. Н., Сарапата А. Социальные проблемы труда и производства: Советско-польское сравнительное исследование / под ред. Г. В. Осипова и Я. Щепаньского; АН СССР, Ин-т конкретных социальных исследований; Пол. акад. наук; Ин-т философии и социологии. Москва; Варшава: Мысль, Ksiażka i wiedza, 1969. 511 с.
  28. Лесохина Л. Н., Шадрина Т. В. Центры образования взрослых. Социолог. исследования. 1989. № 2 . С.  52–56.
  29. Лисовский В. Т., Дмитриев А. В. Личность студента / Ленингр. гос. ун-т им.
  30. А. А. Жданова. Ленинград: Изд-во Ленингр. ун-та, 1974. 184 с.
  31. Черноволенко В. Ф., Паниотто В. И., Оссовский В. Л. Престиж профессий и проблемы социально-профессиональной ориентации молодежи: опыт социологического исследования. Киев: Наук. думка, 1979. 214 с.
  32. Гурова Р. Г. К вопросу о конкретных социально-педагогических исследованиях. Сов. педагогика. 1966. № 2 . С.  28–41.
  33. Кон И. С. Социология личности. Москва: Политиздат, 1967. 383 с.
  34. Кон И. С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. Москва: Политиздат, 1984. 335  с.
  35. Coleman J. S. Equality of educational opportunity [summary report]. Washington, U. S. Dept. of Health, Education, and Welfare, Office of Education; for sale by the Superintendent of Documents, U. S. Govt. Print. Off., 1966. v, 33 p.
  36. Нароцький О. Вища школа України в умовах трансформації суспільства. Харків: Основа, 2000. 240 с.
  37. Україна: інтелект нації на межі століть: кол. моногр. / кер. авт. кол. В. К. Врублевський. Київ: Інтелект, 2000. 516 с.
  38. Трудящаяся молодежь: ориентации и жизненные пути (опыт сравнительного международного социологического исследования) / под общ. ред. Ференца Гажо и Владимира Шубкина. Будапешт: ИОН при ЦК ВСРП, 1980. 595 с.
  39. Левко А. И. Методологические проблемы социологии образования. Социология. 1997. № 1 . С.  40–46.
  40. Hayek F. A. von. The fatal conceit: the errors of socialism / edited by W. W. Bartley III. London; New York, N. Y.: Routledge, 1988. xiii, 180 p.
  41. Филиппов Ф. Р. Социология образования. Социолог. исследования. 1994. № 8–9.
  42. С. 62–70.
  43. Димов В. М., Лесная Л. В. Актуальные проблемы образования. Соц.-полит. журн. 1995. № 2 . С.  169–182.
  44. Требін М. П. Освіта в умовах глобалізації. Матеріали ІІІ Міжнародної наукової конференції «Студентська молодь в умовах глобалізації» (м. Дніпро, 21 квітня 2017 р.) / відп. за вип. проф. В. В. Кривошеїн. Дніпропетровськ: Грані, 2017. С. 29–33.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN (печать): 2075-7190 ISSN (Online): 2663-5704