ВІТЧИЗНЯНА СОЦІОЛОГІЯ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ІСТОРИЧНІ ЗАСАДИ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119630Ключові слова:
соціологія освіти, історичні засади, методологічні принципи, соціальні функції.Анотація
У статті розглядаються теоретико-методологічні та історичні засади вітчизняної соціології освіти, радянський та пострадянський періоди розвитку останньої. Становлення цієї дисципліни пов’язується з функціонуванням суміжних галузей знання: соціології молоді, соціології сім’ї, соціології культури, соціальної психології. Рівень та якість освіти завжди відігравали велику роль у соціальній мобільності, процесах формування елітних груп. Саме латентна функція освіти (надання людині певного статусу, відтворення соціальної нерівності), в першу чергу, є сферою дослідження соціологів. У силу цього дискусії у радянській соціології освіти нерідко мали досить гострий політичний підтекст. Значна увага в статті приділяється тому, як змінювався фокус соціологічних досліджень під впливом «цензури» і в період «зняття заборон». Соціологія освіти і сьогодні вирішує низку «прикордонних» питань теоретичного розмежування з педагогікою, економікою освіти, демографією. Вельми відмінними є існуючі в ній теорії для вироблення образу об’єкта і норм його дослідження. Не завжди є придатними методи, що зарекомендували себе в інших галузях, зокрема методи кількісного аналізу.
Посилання
Ballantine, J. H., Hammack, F. M., Stuber, J. (2017). The sociology of education. Eighth Edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Banfield, G. (2016). Critical realism for marxist sociology of education. New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.
Bathmaker, A.-M., Ingram, N., Abrahams, J., Hoare, A., Waller, R., Bradley, H. (2016). Higher education, social class and social mobility: the degree generation. London: Palgrave Macmillan.
Brown, C. (2015). Evidence-informed policy and practice in education: a sociological grounding. London; New York: Bloomsbury Academic.
Brooks, R., McCormack, M., Bhopal, K. eds. (2015). Contemporary debates in the sociology of education. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.
Jayaram, N. (2015). Sociology of education in India. Second edition (revised and enlarged). Jaipur: Rawat Publications.
Youn, T. ed. (2017). Paradoxes of the democratization of higher education. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
Kupfer, A. ed. (2015). Power and education: contexts of oppression and opportunity. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.
Côté, J. E., Furlong, A. eds. (2016). Routledge handbook of the sociology of higher education. London; New York, NY: Routledge.
Rury, J. L. (2016). Education and social change: contours in the history of American schooling. Fifth edition. New York: Routledge.
Schwille, J. (2017). Internationalizing a school of education: integration and infusion in practice. East Lansing, Michigan: Michigan State University Press.
Lawn, M., Normand, R. eds. (2015). Shaping of European education: interdisciplinary perspectives. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge.
Sadovnik, A. R., Coughlan, R. eds. (2016). Sociology of education: a critical reader. Third edition. New York: Routledge.
Spiteri, D. (2017). Multiculturalism, higher education and intercultural communication: developing strengths-based narratives for teaching and learning. London: Palgrave Macmillan UK.
Spring, J. H. (2015). Economization of education: human capital, global corporations, skills-based schooling. New York; London: Routledge.
Mundy, K., Green, A., Lingard, B., Verger, A. eds. (2016). The handbook of global education policy. Chichester, Uk; Malden, MA: John Wiley & Sons.
Diem, J. ed. (2016). The social and cultural foundations of education: a reader. San Diego, CA: Cognella.
Arum, R., Beattie, I. R., Ford, M. K. eds. (2015). The structure of schooling: readings in the sociology of education. Third Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
Tomlinson, S. (2017). A sociology of special and inclusive education: exploring the manufacture of inability. London; New York, NY: Routledge.
Radin, E. P. (1913). Dushevnoe nastroenie sovremennoy uchascheysya molodezhi po dannyim Peterburgskoy obschestudencheskoy anketyi 1912 goda: Psihol. i sotsiol. samootsenka. Razocharovannost. Sankt-Peterburg: N. P. Karbasnikov [in Russian].
Sotsiologiya v Rossii / Pod red. V. A. Yadova (1998). 2-e izd., pererab. i dopoln. Moskva: Izdatelstvo Instituta sotsiologii RAN [in Russian].
Sivertsev, L. N. (1994). Vyisshaya shkola Rossii: osobennosti poslerevolyutsionnoy reformyi. Sotsiologicheskie issledovaniya, 3, 70–75 [in Russian ].
Sotsiologiya obrazovaniya. Trudyi po sotsiologii obrazovaniya. Tom I. Vyipusk I / Pod red. V. S. Sobkina (1993). Moskva: Tsentr sotsiologii obrazovaniya RAO [in Russian].
Shubkin, V. N. (1970). Sotsiologicheskie opyityi: metodol. voprosyi sotsialnyih issledovaniy. Moskva: Myisl [in Russian].
Titma, M. H., Kenkmann, P., Saar, E. et al. (1983). Zhiznennyie puti molodogo pokoleniya: Opyit i metodika genet. issled. v sotsiologii. Tallin: Eesti raamat [in Russian].
Vodzinskaya, V. V., Shubkin, V. N., Sarapata, A. (1969). Sotsialnyie problemyi truda i proizvodstva: Sovetsko-pol. sravnit. issledovanie / Pod red. G. V. Osipova i Ya. Schepanskogo; AN SSSR. In-t konkretnyih sotsialnyih issledovaniy. Pol. akad. nauk. In-t filosofii i sotsiologii. Moskva; Varshava: Myisl, Ksiażka i wiedza [in Russian].
Lesohina, L. N., Shadrina, T. V. (1989). Tsentryi obrazovaniya vzroslyih. Sotsiologicheskie issledovaniya, 2, 52–56 [ in Russian ].
Lisovskiy, V. T., Dmitriev, A. V. (1974). Lichnost studenta / Leningr. gos. un-t im. A. Zhdanova. Leningrad: Izd-vo Leningr. un-ta [in Russian].
Chernovolenko, V. F., Paniotto, V. I., Ossovskiy, V. L. (1979). Prestizh professiy i problemyi sotsialno-professionalnoy orientatsii molodezhi: opyit sotsiol. issled. Kiev: Nauk. dumka [in Russian].
Gurova, R. G. (1966). K voprosu o konkretnih sotsialno-pedagogicheskih issledovaniyah. Sovetskaya pedagogika, 2, 28–41 [in Russian].
Kon, I. S. (1967). Sotsiologiya lichnosti. Moskva: Politizdat [in Russian].
Kon, I. S. (1984). V poiskah sebya: Lichnost i ee samosoznanie. Moskva: Politizdat [in Russian].
Coleman, J. S. (1966). Equality of educational opportunity [summary report]. Washington, U. S. Dept. of Health, Education, and Welfare, Office of Education; for sale by the Superintendent of Documents, U. S. Govt. Print. Off.
Narotskyi, O. (2000). Vyshcha shkola Ukrainy v umovakh transformatsii suspilstva. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Ukraina: intelekt natsii na mezhi stolit kol. monohrafiia / Kerivnyk avtorskoho kolektyvu V. K. Vrublevskyi (2000). Kyiv: Intelekt [in Ukrainian].
Trudyaschayasya molodezh: orientatsii i zhiznennyie puti (opyit sravnitelnogo mezhdunarodnogo sotsiologicheskogo issledovaniya) / pod obsch. red. Ferentsa Gazho i Vladimira Shubkina (1980). Budapesht: ION pri TsK VSRP [ in Russian ].
Levko, A. I. (1997). Metodologicheskie problemyi sotsiologii obrazovaniya. Sotsiologiya, 1, 40–46 [in Russian].
Hayek, F. A. von. (1988). The fatal conceit: the errors of socialism / edited by
W. W. Bartley III. London; New York, N. Y.: Routledge.
Filippov, F. R. (1994). Sotsiologiya obrazovaniya. Sotsiologicheskie issledovaniya, 8–9, 62–70 [ in Russian ].
Dimov, V. M., Lesnaya, L. V. (1995). Aktualnyie problemyi obrazovaniya. Sotsialnopoliticheskiy zhurnal, 2, 169–182 [ in Russian ].
Trebin, M. P. (2017). Osvita v umovakh hlobalizatsii. Materialy III Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii «Studentska molod v umovakh hlobalizatsii» (m. Dnipro, 21 kvitnia 2017 r.) / vidp. za vypusk profesor V. V. Kryvoshein. Dnipropetrovsk:
Vydavnytstvo «Hrani», 29–33 [ in Ukrainian ].