ІНФОРМАЦІЙНА ТА ІНФОРМАЦІЙНО-ПОШУКОВА ПОВЕДІНКА СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ ТЕОРІЇ TОМАСА ВІЛСОНА
DOI:
https://doi.org/10.21564/2663-5704.66.337975Ключові слова:
інформаційна поведінка, моделі інформаційної поведінки, інформаційно-пошукова поведінка, інформаційні потреби студентів, онлайн-навчанняАнотація
У статті окреслюються основні положення теорії інформаційної поведінки та пошуку інформації Thomas D. Wilson, крізь призму якої доводиться, що за умов онлайн-навчання актуалізується значення пошуку інформації як способу організації самостійної роботи студентів. Досліджується вплив ситуаційних чинників (середовище, соціальні ролі, індивідуальні характеристики) на способи пошуку інформації та їхню інформаційну поведінку. При цьому підкреслюється, що у процесі підготовки до навчальних занять студенти зазвичай обирають найбільш зручні джерела інформації, пов’язані із новітніми інформаційними технологіями (зокрема, ШІ), втім відсутність навичок коректного користування ними значно знижує ефективність підготовки.
Посилання
Pidkurkova, I. (2021). The problem of social selection in the system of higher education in the conditions of distance learning (through the prism of Pitrim Sorokin’s theory of social mobility). Youth in Central and Eastern Europe, 7(11), 22–29.
Kundu, D.K. (2017). Models of information seeking behaviour: A comparative study. Methodology, 7(4), 393–405.
Savolainen, R. (2021). Levels of critique in models and concepts of human information behaviour research. Aslib Journal of Information Management, 73, 772–791.
Agarwal, N.K. (2022). Integrating models and integrated models: towards a unified model of information seeking behaviour. Information Research, 27(1).
Parveaz, S., Khan, A. (2022). Understanding information seeking behaviour of users in academic context (A critical review of literature). ECS Transactions, 107, 9673.
Oza, N.D., Patel, P.Y. (2021). An Analytical study of information seeking behaviour models. Library Philosophy and Practice (e-journal), 6246, 1–11.
Oladunjoye, M.T., Omiunu, O.G., Yomi-Owojori, T.O. (2018). Information behavior of students towards the use of library information resources in Universities in Oyo State, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1834, 1–14.
Kwanya, T., Nyariki, P. (2019). Information seeking behaviour of private school student in Kenya. Edulib, 9(1), 40–53.
Howlader, A.I., Islam, M.A. (2019). Information-seeking behaviour of undergraduate students: A developing country perspective. IFLA Journal, 45, 140–156.
Ali, A., Jan, S. (2020). Information seeking behaviour in digital environment: A study of post graduate students at University of Kashmir. Library Philosophy and Practice (e-journal), 4537, 1–17.
Okocha, F., Owolabi, S. (2020). Web Information Seeking Behavior of Undergraduate Students in Kwara State Nigeria. International Information and Library Review, 52, 263–271.
Gyesi, K. (2020). Information Seeking Behaviour of Graduate Students of the University of Professional Studies, Accra (UPSA). Library Philosophy and Practice (e-journal), 4155, 1–24.
Ilhaq, H., Tousif, K. (2021). Information seeking behavior of undergraduate students of the University of Karachi, Pakistan. Library Philosophy and Practice (e-journal), 5621, 1–17.
Khan, A., Khan, A. (2020). Information Seeking Behavior of postgraduate students in the University of Peshawar, Pakistan. Library Philosophy and Practice (e-journal), 4380, 1–17.
Nelson, K.S., Tugwell, Y.V. (2022). Information-seeking behaviour of students at a Caribbean University during the COVID-19 pandemic. Library Management, 43, 257–279.
Yusuf, D., Ani, N. (2022). Information Needs and Seeking Behaviour of Indigent Students of Federal University Otuoke, Bayelsa State, Nigeria. Niger Delta Journal of Library and Information Science, 3(1).
Shekhavtsov, M. (2018). Informatsiina kultura studentskoi molodi v novykh osvitnikh umovakh. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Current issues of humanitarian sciences, Vol. 2, issue 21, 195–198 [in Ukrainian].
Kovalchuk, L.V., Mikhailina, T.V. (2023). Informatsiina kultura yak fenomen informatsiinoho suspilstva. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal – Legal Scientific Electronic Journal, 3, 38–41 [in Ukrainian].
Prudnykova, O. (2024). Informatsiina kultura suchasnoi molodi: filosofska refleksiia problemnoho polia. Visnyk Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia ‒ Bulletin of the Yaroslav Mudryi National Law University. Series: philosophy, philosophy of law, political science, sociology, 2 (61), 67–77.
Wilson, T.D. (1981). On user studies and information needs. Journal of Documentation, 37(1), 3–15.
Wilson, T.D. (1999). Models in Information Behaviour Research. Journal of Documentation, 55 (3), 249–270.
Wilson, T.D. (2000). Human information behavior. Special Issue on Information Science Research, 3 (2), 49–55.
Wilson, T.D. (2005). Evolution in information behavior modeling: Wilson's model. Information Research, 10 (3), 226.
Briukhanova, N.O., Bozhko, N.V., Zamchii, S.V. (2024). Rol samostiinoi navchalnoi diialnosti u formuvanni kompetentnostei maibutnikh inzheneriv-pedahohiv. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity – Problems of engineering pedagogic education, 83, 268–283.
Siniaieva, O., Krekot, M., Zavhorodnii, O., Sychova, T., Sychov, A., Syniaieva, O. (2023). Osoblyvosti vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v osviti. Osvita. Innovatyka. Praktyka – Education. Innovation. Practice, 11(7), 98–104.
Marchionini, G. (1992). Interfaces for end-user information seeking. Journal of American Society of Information Science, 43(2), 156–163.
Tubachi, P. (2018). Information seeking behavior: An overview. Retrieved, 2020.
Stuchynska, N.V., Khrapiichuk, H.V. (2024). Osvitnii potentsial sotsialnykh merezh pry vyvchenni pryrodnychykh dystsyplin maibutnimy fakhivtsiamy haluzi okhorony zdorovia. Medytsyna ta farmatsiia: osvitni dyskursy – Medicine and pharmacy: educational discourses, 4, 143–149.
Kuhlthau, C., Heinström, J., Todd, R. (2008). The 'information search process' revisited: Is the model still useful? Information Research, 13.
Lavidas, K., Voulgari, I., Papadakis, S., Athanassopoulos, S., Anastasiou, A., Filippidi, A., Komis, V., Karacapilidis, N. (2024). Determinants of Humanities and Social Sciences Students’ Intentions to Use Artificial Intelligence Applications for Academic Purposes. Information, 15, 314.
Marchuk, A. (2023).Yakist vyshchoi osvity v nadzvychainykh umovakh: osvitni vtraty y dysfunktsii tsyfrovizatsii vyshchoi osvity ta dystantsiinoho navchannia. Sotsialno-ekonomichni vidnosyny v tsyfrovomu suspilstvi – Socio-economic relations in the digital society, 1 (47), 80–89.
Pohribna, V., Pidkurkova, I. (2023). Dystantsiina osvita v umovakh systemnoi kryzy: novi vyklyky ta novi mozhlyvosti. Visnyk Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia ‒ Bulletin of the Yaroslav Mudryi National Law University. Series: philosophy, philosophy of law, political science, sociology, 3 (58), 171–187.
Levchuk, O.V., Levchuk, K.I. (2024). Tsyfrova stiikist: otsinka roli informatsiinykh tekhnolohii u zabezpechenni bezperervnosti pidhotovky fakhivtsiv v kryzovykh umovakh. Naukovyi zhurnal «Kompiuterno-intehrovani tekhnolohii: osvita, nauka, vyrobnytstvo» – Scientific journal “Computer-Integrated Technologies: Education, Science, Production”, 54, 137–145.
Ikoja-Odongo, R., Mostert, J. (2006). Information seeking behaviour: a conceptual framework. South African Journal of Libraries and Information Science, 72 (3), 145–158. doi:10.7553/72-3-1112