СОЦІАЛЬНИЙ ПРОСТІР БУТТЯ ДИТИНИ У ВОЄННИЙ ТА ПОВОЄННИЙ ПЕРІОДИ: СПРОБА ФЕНОМЕНОЛОГІЧНОЇ РЕКОНСТРУКЦІЇ

Автор(и)

  • Ольга Висоцька Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради», Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.66.337887

Ключові слова:

дитина, дитинство, соціальний простір, ідентичність, дитячий модус буття, реконструкція життя, війна у світі дитинства

Анотація

Використовуючи методи феноменологічного та наративного аналізу досліджено трансформацію родинної, освітньої, культурної та міжособистісної сфер буття дитини, осмислено її тілесний, часово-просторовий та інтерсуб’єктивний досвід. Доведено, що дитина в умовах травми освоює новий простір свободи, вразливості та морального оновлення. Обґрунтовано потребу формування нової етики дитинства в Україні, заснованої на культурній пам’яті, емпатії, визнанні досвіду дитини в умовах війни та підтримці її суб’єктності в процесі післявоєнного відновлення.

Біографія автора

Ольга Висоцька , Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії

Посилання

Bila, I.M. (2013). Fenomenolohiia dytyachoho spryimannia. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Current Issues of Psychology: Collection of Scientific Papers of the H. S. Kostiuk Institute of Psychology, XII (16), 79–85 [in Ukrainian].

Drobotenko, M. (2024). Dytyna i dytynstvo yak sotsialni konstrukty: ohliad suchasnykh teoretychnykh refleksii. Visnyk Dniprovs’koi akademii neperervnoi osvity. Seriia: Filosofiia. Pedahohika – Bulletin of the Dnipro Academy of Continuing Education. Series: Philosophy. Pedagogy, 2 (2), 19–24. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2024-2-3 [in Ukrainian].

Eger, E. (2025). Vybir: Pryiniaty mozhlyve. (H. Radchenko, Trans.). Kyiv: Knyholav [in Ukrainian].

Ivashchenko, T. V. (2024). Dosvid tilesnosti u neverbalnykh osvitnikh praktykakh: kohnityvno-fenomenolohichnyi rakurs. Osvitnii dyskurs: zbirnyk naukovykh prats – Educational Discourse: Collection of Scientific Papers, 49(4–6), 49–58 [in Ukrainian].

Kosiak, V.A. (2018). Liudyna ta yii tilesnist u riznykh formakh kultury: navchalnyi posibnyk. Universytetska knyha [in Ukrainian].

Kochubei, T. (2014). Filosofiia dytynstva: sotsialno-pedahohichnyi aspekt: navchalnyi posibnyk. Uman: FOP Zhovtyi O. O. [in Ukrainian].

Marchenko, O. (2024). Filosofske doslidzhennia fenomena dytynstva: problemy ta perspektyvy. Humanities Studies, 20 (97), 71–80. https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-09 [in Ukrainian].

Merlo-Ponti, M. (2001). Fenomenolohiia spryimannia. Kyiv: Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury [in Ukrainian].

Pashynska, A.V. (2018). Opora na tilo yak fundament stiikosti samoidentychnosti osobystosti. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani – Scientific-Theoretical Almanac "Hrani", 21(8), 94–102. https://doi.org/10.15421/1718106 [in Ukrainian].

Tytarenko, T.M. (2024). Moie maibutnie zalezhyt vid mene: praktyky zdorovoho sohodennia u voiennykh i povoeiennykh umovakh. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. [in Ukrainian].

Frankl, V. (2022). Liudyna v poshukakh spravzhnoho sensu. Psykholoh u kontstabori. Kyiv: KSD [in Ukrainian].

Shyuts, A., & Lukman, T. (2004). Struktury zhyttiesvitu. Kyiv: Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury [in Ukrainian].

Archard, D. (2015). Children: Rights and childhood (2nd ed.). New York: Routledge.

Kestenberg, J. S., Fogelman, E. (Eds.). (1994). Children During the Nazi Reign: Psychological Perspectives on the Interview Process. Westport, CT: Praeger.

Holloway, S. L., & Valentine, G. (2000). Spatiality and the New Social Studies of Childhood. Sociology, 34(4), 763–783.

James, A., Prout, A. (2015). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood (3rd ed.). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315745008

James, A., Jenks, C., Prout, A. (1998). Theorizing Childhood. New York: Teachers College Press.

Jenks, C. (1996). Childhood. London: Routledge.

Kohan, W.O. (2017). Childhood, philosophy and the polis: Exclusion and resistance. Philosophy of childhood: Exploring the boundaries. D. Kennedy, B. Bahler (Eds.),. Lanham, MD: Lexington Books, 17–31.

Kohan, W.O. (2015). Childhood, Education and Philosophy: New Ideas for an Old Relationship. New York: Routledge.

Lipman, M. (1993). Thinking Children and Education. Dubuque, IA: Kendall/Hunt.

Oswell, D. (2013). The Agency of Children: From Family to Global Human Rights. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Paley, V.G. (1992). You Can’t Say You Can’t Play. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Valentine, G. (2004). Public Space and the Culture of Childhood. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315245638

Wall, J. (2010). Ethics in Light of Childhood. Washington, DC: Georgetown University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

Висоцька , О. . (2025). СОЦІАЛЬНИЙ ПРОСТІР БУТТЯ ДИТИНИ У ВОЄННИЙ ТА ПОВОЄННИЙ ПЕРІОДИ: СПРОБА ФЕНОМЕНОЛОГІЧНОЇ РЕКОНСТРУКЦІЇ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 3(66). https://doi.org/10.21564/2663-5704.66.337887

Номер

Розділ

Філософія