ВИКЛИКИ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ УКРАЇНСЬКОГО ІНТЕРНЕТ-ПОКОЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2663-5704.64.324580Ключові слова:
соціальні мережі, Інтернет-покоління, ціннісні орієнтири, цифрова доба, цифровізація, цифрова людина, лідери соціальних мереж, кібербулінг, штучний інтелектАнотація
У статті обґрунтовано, що соціальні мережі стали потужним інструментом впливу на суспільство, особливо на молодь. Лідери думок у мережах формують світогляд та поведінку, а штучний інтелект змінює способи комунікації. У відповідь на ці виклики важливо розвивати критичне мислення та цифрову етику, щоб зменшити негативний вплив мереж на психічне здоров'я молоді.
Посилання
Alekseienko, Yu. (2021). Sotsialni media y sotsialni merezhi v protsesi konverhentsiyi starykh i novykh media. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka – Academic notes of the V. I. Vernadsky TNU. Series: Philology. Journalism. 32 (71), 160–164. doi: https://doi.org/110.32838/2710-4656/2021.5-2/25 [in Ukrainian].
Biriukova, M. (2021). Tekhnolohiyi samoprosuvannya v sotsialnykh merezhakh. Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky – Social technologies: current problems of theory and practice, 89, 138–145 [in Ukrainian].
Havryliuk, O. (2023). Sotsialni merezhi yak chynnyk kulturnoyi adaptatsiyi i sotsializatsiyi. Kulturolohichnyi almanakh – Culturological Almanac, 2, 225–231. doi: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.31 [in Ukrainian].
Hrechanovska, O., Mehem, O., Potapiuk, L. (2023). Vplyv sotsialnykh merezh na psykholohichnyy stan ta samootsinku ukrayinskoyi molodi. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia – Scientific notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Psychology, 34 (73), 4, 60–66. doi: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11 [in Ukrainian].
Dzоban, O. (2021). Tsyfrova lyudyna yak filosofska problema. Informatsiia i parvo – Information and Law, 2, 9–19. doi: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2021.2(37).238330 [in Ukrainian].
Lomachіnska, I., Hryshyna, Yu. (2024). Internet-pokolinnya i konstsiyentalni viyny suchasnosti. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.-politoloh. studii – Bulletin of Lviv University. Series of philosophical and political studies, 52, 161–168. doi: https://doi.org/10.30970/PPS.2024.52.19 [in Ukrainian].
Oleinyk, A. (2022). Etychni fenomeny sotsialnykh merezh: mova vorozhnechi, kibernenavyst ta kiberbulinh. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.-politoloh. studii – Bulletin of Lviv University. Series of philosophical and political science studies, 42, 118–124. doi: https://doi.org/10.30970/PPS.2022.42.15 [in Ukrainian].
«Opora»: naypopulyarnishymy sotsmerezhamy v Ukrayini ye Telegram, YouTube ta Facebook. URL: https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/35557/2024-07-16-opora-naypopulyarnishymy-sotsmerezhamy-v-ukraini-ie-telegram-yutub-ta-feysbuk/ (д) [in Ukrainian].
Pievtsov, H., Zalkin, S., Revin, O., Sidchenko, S., Khudarkovskyi, K. (2022). Metodolohichnyy pidkhid do pidhotovky i provedennya informatsiynoyi (psykholohichnoyi) operatsiyi u sotsialnykh merezhakh. Systemy obrobky informatsii – Information processing systems, 2 (169), 58–65 [in Ukrainian].
Predmestnikov, O., Khotmirova, V. (2023). Sotsialni merezhi yak maydanchyk dlya porushennya prav lyudyny: mozhlyvosti ta zahrozy. Scientific Collection «InterConf», 156, 276–284 [in Ukrainian].
Trebin, M. (2024). Tsyfrove suspilstvo: sproba pronyknennya v sutnist. Tsyfrova epokha: mizhdystsyplinarnyi dyskurs. Kharkiv: Pravo, 4–30 [in Ukrainian].
Shabanova, Yu. (2023). Sotsialni merezhi v antropolohichnomu vymiri metamodernu. Digital transformations in culture. Riga: «Baltija Publishing», 330–346. doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-319-4-19 [in Ukrainian].
Barhate, В., Dirani, К. (2021). Career aspirations of generation Z: a systematic literature review. European Journal of Training and Development, Vol. 46, 1/2, 139–157. doi: https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124.
Lomachinska, І., Hryshyna, Y. (2024). Internet generation in religious cyberspace: worldview challenges of the digital age. Skhid – Skhid, 6 (2), 20–27. doi: https://doi.org/10.21847/2411-3093.623.
Lomachinska І., Lomachinskyi В., Rykhlitska, О. (2024). Digital culture in scientific libraries. Skhid – Skhid, 6 (1), 43–49. doi: https://doi.og/10.28925/2411-3093.2024.615.
Munsch, А. (2021). Millennial and generation Z digital marketing communication and advertising effectiveness: A qualitative exploration. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(1), 10–29. doi: https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808812.
Pichler, S., Kohli, С., Granitz, N. (2021). DITTO for Gen Z: A framework for leveraging the uniqueness of the new generation. Business Horizons, 64 (5), 599–610. doi: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.021.
Talmon, G. (2019). Generation Z: What’s Next? Medical Science Educator, 29 (1), 9–11. doi: https://doi.org/10.1007/s40670-019-00796-0