ВИКЛИКИ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ УКРАЇНСЬКОГО ІНТЕРНЕТ-ПОКОЛІННЯ

Автор(и)

  • Ірина Ломачинська Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна
  • Оксана Рихліцька Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.64.324580

Ключові слова:

соціальні мережі, Інтернет-покоління, ціннісні орієнтири, цифрова доба, цифровізація, цифрова людина, лідери соціальних мереж, кібербулінг, штучний інтелект

Анотація

У статті обґрунтовано, що соціальні мережі стали потужним інструментом впливу на суспільство, особливо на молодь. Лідери думок у мережах формують світогляд та поведінку, а штучний інтелект змінює способи комунікації. У відповідь на ці виклики важливо розвивати критичне мислення та цифрову етику, щоб зменшити негативний вплив мереж на психічне здоров'я молоді.

Біографії авторів

Ірина Ломачинська, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії і релігієзнавства

Оксана Рихліцька , Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри етики, естетики і культурології

Посилання

Alekseienko, Yu. (2021). Sotsialni media y sotsialni merezhi v protsesi konverhentsiyi starykh i novykh media. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka – Academic notes of the V. I. Vernadsky TNU. Series: Philology. Journalism. 32 (71), 160–164. doi: https://doi.org/110.32838/2710-4656/2021.5-2/25 [in Ukrainian].

Biriukova, M. (2021). Tekhnolohiyi samoprosuvannya v sotsialnykh merezhakh. Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky – Social technologies: current problems of theory and practice, 89, 138–145 [in Ukrainian].

Havryliuk, O. (2023). Sotsialni merezhi yak chynnyk kulturnoyi adaptatsiyi i sotsializatsiyi. Kulturolohichnyi almanakh – Culturological Almanac, 2, 225–231. doi: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.31 [in Ukrainian].

Hrechanovska, O., Mehem, O., Potapiuk, L. (2023). Vplyv sotsialnykh merezh na psykholohichnyy stan ta samootsinku ukrayinskoyi molodi. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia – Scientific notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Psychology, 34 (73), 4, 60–66. doi: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11 [in Ukrainian].

Dzоban, O. (2021). Tsyfrova lyudyna yak filosofska problema. Informatsiia i parvo – Information and Law, 2, 9–19. doi: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2021.2(37).238330 [in Ukrainian].

Lomachіnska, I., Hryshyna, Yu. (2024). Internet-pokolinnya i konstsiyentalni viyny suchasnosti. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.-politoloh. studii – Bulletin of Lviv University. Series of philosophical and political studies, 52, 161–168. doi: https://doi.org/10.30970/PPS.2024.52.19 [in Ukrainian].

Oleinyk, A. (2022). Etychni fenomeny sotsialnykh merezh: mova vorozhnechi, kibernenavyst ta kiberbulinh. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.-politoloh. studii – Bulletin of Lviv University. Series of philosophical and political science studies, 42, 118–124. doi: https://doi.org/10.30970/PPS.2022.42.15 [in Ukrainian].

«Opora»: naypopulyarnishymy sotsmerezhamy v Ukrayini ye Telegram, YouTube ta Facebook. URL: https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/35557/2024-07-16-opora-naypopulyarnishymy-sotsmerezhamy-v-ukraini-ie-telegram-yutub-ta-feysbuk/ (д) [in Ukrainian].

Pievtsov, H., Zalkin, S., Revin, O., Sidchenko, S., Khudarkovskyi, K. (2022). Metodolohichnyy pidkhid do pidhotovky i provedennya informatsiynoyi (psykholohichnoyi) operatsiyi u sotsialnykh merezhakh. Systemy obrobky informatsii – Information processing systems, 2 (169), 58–65 [in Ukrainian].

Predmestnikov, O., Khotmirova, V. (2023). Sotsialni merezhi yak maydanchyk dlya porushennya prav lyudyny: mozhlyvosti ta zahrozy. Scientific Collection «InterConf», 156, 276–284 [in Ukrainian].

Trebin, M. (2024). Tsyfrove suspilstvo: sproba pronyknennya v sutnist. Tsyfrova epokha: mizhdystsyplinarnyi dyskurs. Kharkiv: Pravo, 4–30 [in Ukrainian].

Shabanova, Yu. (2023). Sotsialni merezhi v antropolohichnomu vymiri metamodernu. Digital transformations in culture. Riga: «Baltija Publishing», 330–346. doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-319-4-19 [in Ukrainian].

Barhate, В., Dirani, К. (2021). Career aspirations of generation Z: a systematic literature review. European Journal of Training and Development, Vol. 46, 1/2, 139–157. doi: https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124.

Lomachinska, І., Hryshyna, Y. (2024). Internet generation in religious cyberspace: worldview challenges of the digital age. Skhid – Skhid, 6 (2), 20–27. doi: https://doi.org/10.21847/2411-3093.623.

Lomachinska І., Lomachinskyi В., Rykhlitska, О. (2024). Digital culture in scientific libraries. Skhid – Skhid, 6 (1), 43–49. doi: https://doi.og/10.28925/2411-3093.2024.615.

Munsch, А. (2021). Millennial and generation Z digital marketing communication and advertising effectiveness: A qualitative exploration. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(1), 10–29. doi: https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808812.

Pichler, S., Kohli, С., Granitz, N. (2021). DITTO for Gen Z: A framework for leveraging the uniqueness of the new generation. Business Horizons, 64 (5), 599–610. doi: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.021.

Talmon, G. (2019). Generation Z: What’s Next? Medical Science Educator, 29 (1), 9–11. doi: https://doi.org/10.1007/s40670-019-00796-0

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-02

Як цитувати

Ломачинська, І. ., & Рихліцька , О. (2025). ВИКЛИКИ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ УКРАЇНСЬКОГО ІНТЕРНЕТ-ПОКОЛІННЯ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 1(64). https://doi.org/10.21564/2663-5704.64.324580

Номер

Розділ

Філософія