ФІЛОСОФСЬКА РЕФЛЕКСІЯ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ АСПЕКТІВ ТРАНСФОРМАЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Юрій Калиновський Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна
  • Василь Кротюк Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна
  • Роман Зоркін Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.64.324494

Ключові слова:

трансформаційне навчання, освіта, соціальний досвід, самоосвіта, соціальна адаптація, громадянські компетентності, патріотичне виховання

Анотація

Досліджено особливості та характерні риси трансформаційного навчання у філософському вимірі. Розкрито ціннісне підґрунтя трансформаційного навчання та причини його актуалізації у сучасному суспільстві. Визначено роль трансформаційного навчання для адаптації людини у нових соціальних умовах, її духовного та громадянського становлення. Обґрунтовано корелятивність трансформаційного навчання з такими феноменами як «освіта протягом життя», «освіта для дорослих», «випереджаюча освіта».

Біографії авторів

Юрій Калиновський , Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії

Василь Кротюк , Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

кандидат філософських наук, доцент, начальник кафедри психології та педагогіки

Роман Зоркін , Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

старший викладач кафедри психології та педагогіки

Посилання

Liudyna v skladnomu sviti (2017). Za red. N.V. Kochubei, M.O. Nesterovoi; vstupne slovo V.P. Adrushchenka. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].

Hoggan, C., Finnegan, F. (2023). Transformative learning theory: Where we are after 45 years. New Directions for Adult and Continuing Education, 5–11.

Fleming, Т. (2018). Critical Theory and Transformative Learning. Chapter: Mezirow and the Theory of Transformative Learning. Publisher: IGI Global, 120–136. URL: https://www.researchgate.net/publication/325117850_Mezirow_and_the_Theory_of_Transformative_Learning

Lavrysh, Yu. E. (2016). Transformatyvne navchannia yak faktor neperervnoho navchannia na prykladi systemy profesiinoi osvity Kanady. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: «Pedahohichni nauky» – Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy. Series: «Pedagogical Sciences», 1, 53–58 [in Ukrainian].

Mezirow, J. (1978). Perspective tranfomation. Adult Education, Vol. 28, 2, 100–109.

Hanaba, S. (2023). Transformatyvna osvita v umovakh «plynnoi modernosti»: okreslennia problemnoho polia. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni nauky – Collection of Scientific Papers of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 33 (2), 94–108 [in Ukrainian].

Horbunova, L. (2017). Transformatyvne navchannia doroslykh: povorot do «tsilisnoho rozuminnia» liudyny. Filosofiia osvity – Philosophy of education, 1, 97–127 [in Ukrainian].

Vysotska, O., Rieznikov, S., Rohova, E., Vysotskyi, O., Vatkovska, M. (2021). Philosophy and practice of education for sustainable development in Ukraine (on the example of secondary education in the Dnipropetrovsk region). European Journal of Sustainable Development, 10 (2), 256–266. Doi: 10.14207/ejsd.2021.v10n2p256

Transformative Education (Education for Sustainable Development and Global Citizenship Education). (2024). UNESCO. URL: https://www.unesco.org/en/fieldoffice/beirut/transformative-education

Mezirow, J. (2000). Learning to think like an adult: Core concepts of transformation theory. In J. Mezirow & ... (Eds.). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Process. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 3–34.

Sorochan, T.M. (2024). Upravlinnia yakistiu osvitnikh posluh u vidkrytomu universyteti. Social and Economic Aspects of Education in Modern Society,. January, 22–29 [in Ukrainian].

Chuhai, O. (2013). Osoblyvosti navchannia doroslykh v osvitnii teorii ta praktytsi SShA. Porivnialno-pedahohichni studii – Comparative pedagogical studies, 4 (18), 57–62 [in Ukrainian].

Pukhovska, L.P. (2021). Yevropeiski stratehii, pidkhody i modeli rozvytku osvity doroslykh. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy – Adult Education: Theory, Experience, Perspectives, issue 2 (20), 51–62 [in Ukrainian].

Sydorchuk, N.H. (2002). Pro spivvidnoshennia mizh poniattiamy «samoosvita» ta «samostiina robota». Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia – Scientific notes of the Mykola Gogol Nizhyn State Pedagogical University, 4 (2), 139–141 [in Ukrainian].

Burluka, O.V. (2018). Samoosvita osobystosti yak sposib formuvannia stratehii zhyttia. Naukovyi visnyk. Seriia «Filosofiia». Kharkiv: KhNPU – Scientific Bulletin. Series «Philosophy». Kharkiv: KhNPU, issue 51, 98–109 [in Ukrainian].

Pozniak, S.I. (2021). Hromadianska kompetentnist molodi v konteksti suchasnykh transformatsii v osvitnomu prostori. Problemy politychnoi psykholohii – Problems of political psychology, 24(1), 289–300 [in Ukrainian].

Krotiuk, V. (2020). Natsionalno-patriotychne vykhovannia kursantiv viiskovykh zakladiv vyshchoi osvity. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy – Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects, issue 1, 128–135 [in Ukrainian].

Danilyan, O.G., Dzeban, O.P., Kalynovskyi, Y.Y., Pavlichenko, О.О., Serhieieva, H.A. (2023). Applying information technologies at higher military education institutions of ukraine in the current context: pedagogical and psychological aspects. Revista Academia y Virtualidad, Vol. 16, 1, 149–164.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-02

Як цитувати

Калиновський , Ю., Кротюк , В., & Зоркін , Р. (2025). ФІЛОСОФСЬКА РЕФЛЕКСІЯ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ АСПЕКТІВ ТРАНСФОРМАЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 1(64). https://doi.org/10.21564/2663-5704.64.324494

Номер

Розділ

Філософія