КОНЦЕПТИ «ПОЗАЗНАХОДЖЕННЯ ІНШОГО» ТА «ТРАНСГРЕДІЄНТНЕ» ЯК ЗАСАДА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ СЦЕНІЧНОГО СИНТЕЗУ МИСТЕЦТВ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2663-5704.59.289664Ключові слова:
естетичний акт, театр, синтез мистецтв, художній образ, хореографіяАнотація
Мета статті – визначити естетичний феномен антропологічної межі в контексті синтезу мистецтв. Методологія дослідження презентована компаративним та системним підходами. З філософських методів актуалізовані трансцендентальний метод (позазнаходження іншого як апріорі естетичного акту), феноменологічний метод (визначення диспозитиву естетичного акту як емпатії, діалогу), діалектичний метод (визначенні діалектики обміну місць в бутті, за М.Бахтіним, як передумови трансгресії estesis), що дають можливість здійснити філософсько-антропологічний аналіз синтезу мистецтв як динамічної цілісності в контексті можливого, наявного та постнаявного модусів існування художнього твору. Висновки. Верхівкою еволюції сцени від її онтологічного розуміння як предметно-просторового контексту дії до події, яка відліковує початок і кінець дії, а сама подієвість як темпоральність стає носієм сучасного образу буття, є інтерактивна сцена, де позазнаходження іншого усувається. В театр повертається постмодерний натуралізм, проти якого так повставали Вс. Мейєрхольд, П. Брук та ін.
Посилання
Aref’yeva, Y.E. (2018). Poetyka yak khoreia ta areteia: synkretyzm muzyky I.Stravinskoho. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku: zbirnyk naukovykh prats − Ukrainian culture: past, present, ways of development: a collection of scientific papers, 27, 106–111 [in Ukrainian].
Bronislava Nizhynsʹka (2021): tanetsʹ-rekonstruktsiya [dance-reconstruction]. Denʹ, 13 veresnya 2021 r. URL:https://m.day.kyiv.ua/uk/article/kultura/bronislava-nizhynska-tanc-rekonstrukciya [in Ukrainian].
Dzheimison, F. (2008). Postmodernizm abo lohika kultury piznoho kapitalizmu. Kyyiv: Kurs [in Ukrainian].
Diya. Slovnyk ukrainskoi movy − Dictionary of the Ukrainian language. URL: http://sum.in.ua/s/dija [in Ukrainian].
Zinkevych, O.S. (2008). Dyskusiini pytannia multykulturnykh protsesiv. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I.Chaikovskoho. Naukovyi zhurnal − Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Scientific journal, 1, 82-89 [in Ukrainian].
Lehenʹkyy, Y.U. (2023). Sotsialʹnyy dyzayn: obraz i dokument v chasovi ta prostori kulʹtury. Kyyiv-Pereyaslav-Nizhyn: Vydavetsʹ Lysenko M.M. [in Ukrainian].
Podiya. Slovnyk ukrainskoi movy − Dictionary of the Ukrainian language. URL: http://sum.in.ua/s/podija [in Ukrainian].
Bakhtite, М. (1984). Les genres du discours, dans Esthétique de la création verbale. URL: ttps://www.gallimard.fr/Catalogue/GALLIMARD/Bibliotheque-des-Idees/Esthetique-de-la-creation-verbale [in Français].
Foucault, M. (1988). Technologies of the Self a seminar with Michel Foucault. URL: https://monoskop.org/images/0/03/Technologies_of_the_Self_A_Seminar_with_Michel_Foucault.pdf.