КОНЦЕПТИ «ПОЗАЗНАХОДЖЕННЯ ІНШОГО» ТА «ТРАНСГРЕДІЄНТНЕ» ЯК ЗАСАДА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ СЦЕНІЧНОГО СИНТЕЗУ МИСТЕЦТВ

Автор(и)

  • Анна Ареф’єва Державний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.59.289664

Ключові слова:

естетичний акт, театр, синтез мистецтв, художній образ, хореографія

Анотація

Мета статті – визначити естетичний феномен антропологічної межі в контексті синтезу мистецтв. Методологія дослідження презентована компаративним та системним підходами. З філософських методів актуалізовані трансцендентальний метод (позазнаходження іншого як апріорі естетичного акту), феноменологічний метод (визначення диспозитиву естетичного акту як емпатії, діалогу), діалектичний метод (визначенні діалектики обміну місць в бутті, за М.Бахтіним, як передумови трансгресії estesis), що дають можливість здійснити філософсько-антропологічний аналіз синтезу мистецтв як динамічної цілісності в контексті можливого, наявного та постнаявного модусів існування художнього твору. Висновки. Верхівкою еволюції сцени від її онтологічного розуміння як предметно-просторового контексту дії до події, яка відліковує початок і кінець дії, а сама подієвість як темпоральність стає носієм сучасного образу буття, є інтерактивна сцена, де позазнаходження іншого усувається. В театр повертається постмодерний натуралізм, проти якого так повставали Вс. Мейєрхольд, П. Брук та ін.

Біографія автора

Анна Ареф’єва, Державний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова

докторантка

Посилання

Aref’yeva, Y.E. (2018). Poetyka yak khoreia ta areteia: synkretyzm muzyky I.Stravinskoho. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku: zbirnyk naukovykh prats − Ukrainian culture: past, present, ways of development: a collection of scientific papers, 27, 106–111 [in Ukrainian].

Bronislava Nizhynsʹka (2021): tanetsʹ-rekonstruktsiya [dance-reconstruction]. Denʹ, 13 veresnya 2021 r. URL:https://m.day.kyiv.ua/uk/article/kultura/bronislava-nizhynska-tanc-rekonstrukciya [in Ukrainian].

Dzheimison, F. (2008). Postmodernizm abo lohika kultury piznoho kapitalizmu. Kyyiv: Kurs [in Ukrainian].

Diya. Slovnyk ukrainskoi movy − Dictionary of the Ukrainian language. URL: http://sum.in.ua/s/dija [in Ukrainian].

Zinkevych, O.S. (2008). Dyskusiini pytannia multykulturnykh protsesiv. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I.Chaikovskoho. Naukovyi zhurnal − Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Scientific journal, 1, 82-89 [in Ukrainian].

Lehenʹkyy, Y.U. (2023). Sotsialʹnyy dyzayn: obraz i dokument v chasovi ta prostori kulʹtury. Kyyiv-Pereyaslav-Nizhyn: Vydavetsʹ Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Podiya. Slovnyk ukrainskoi movy − Dictionary of the Ukrainian language. URL: http://sum.in.ua/s/podija [in Ukrainian].

Bakhtite, М. (1984). Les genres du discours, dans Esthétique de la création verbale. URL: ttps://www.gallimard.fr/Catalogue/GALLIMARD/Bibliotheque-des-Idees/Esthetique-de-la-creation-verbale [in Français].

Foucault, M. (1988). Technologies of the Self a seminar with Michel Foucault. URL: https://monoskop.org/images/0/03/Technologies_of_the_Self_A_Seminar_with_Michel_Foucault.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-11

Як цитувати

Ареф’єва, А. . (2023). КОНЦЕПТИ «ПОЗАЗНАХОДЖЕННЯ ІНШОГО» ТА «ТРАНСГРЕДІЄНТНЕ» ЯК ЗАСАДА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ СЦЕНІЧНОГО СИНТЕЗУ МИСТЕЦТВ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 4(59). https://doi.org/10.21564/2663-5704.59.289664

Номер

Розділ

Філософія