ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Галина Клімова Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.57.276677

Ключові слова:

вища освіта,, якість вищої освіти, освітній процес, чинники впливу на якість вищої освіти, шляхи забезпечення якості вищої освіти

Анотація

У статті аналізується різноманітні теоретико-методологічні підходи до визначення поняття «якість вищої освіти». Особлива увага приділяється аналізу системи якості вищої освіти. Висвітлено європейський досвід забезпечення якості вищої освіти. Розглядаються узгоджені на європейському рівні відповідно до вимог Болонської декларації стандарти і процедури забезпечення якості вищої освіти. Обґрунтовано напрями створення системи забезпечення якості вищої освіти в Україні. Представлено вітчизняний досвід впровадження основних принципів забезпечення якості вищої освіти в національну систему вищої школи.

Біографія автора

Галина Клімова, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

докторка філософських наук, професорка, професорка кафедри соціології та політології

Посилання

Klimova, H.P. (1997). Osvita yak fenomen tsyvilizatsii [Education as a phenomenon of civilization]. Avtoref. … d-ra filos. nauk. 09.00.03. Kharkiv [in Ukrainian].

Klimova, G.P. (2007). Obrazovanie v kontekste tcivilizatcionnogo razvitiia [Education in the context of civilizational development]: monografіia. Kharkіv: Vid. SPD FO Vapniarchuk N.M. [in Russian].

Klimova, H.P., Ivanov S.M., & Shevchenko, L.S., et al. (2015). Kontseptualni zasady stanovlennia innovatsiinoho suspilstva v Ukraini [Conceptual foundations of the formation of an innovative society in Ukraine]: monohrafiia / za red. Yu.Ye. Atamanovoi, H.P. Klimovoi. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].

Panfilov, O., Trebin, M., & Savchenko, O. (2022). Postmodernist interpretation of education. The ХХVII International Scientific and Practical Conference «Multidisciplinary academic notes. Theory, methodology and practice», July 12 – 15, 2022, Prague, Czech Republic, Pp. 352-356. Prague, Czech Republic: ISG-Konf. com.

Klimova, H.P. (2002). Yurydychnyi konflikt: prychyny i sutnist. [Legal conflict: causes and essence]. Visnyk Akademii pravovykh nauk Ukrainy Bulletin of the Academy of Legal Sciences of Ukraine, 1 (28), 99-105 [in Ukrainian].

Klimova, H.P. (2015). Paradihmalni kontsepty innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy [Paradigmatic concepts of innovative development of higher education in Ukraine]. Pravo i innovatsii Law and innovation, 1, 11-18 [in Ukrainian].

Herasina, L.M., Trebin, M.P., Sakhan, O.M., & Vodnik, V.D. (2021). Konfliktolohiia: zahalna ta yurydychna [Conflictology: general and legal]: pidruchnyk / za zah. red. L.M. Herasinoi. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].

Trebin, M.P., Vodnyk, V.D., & Klimova, H.P., et al. (2010). Sotsiolohiia [Sociology]: pidruchnyk / za red. M.P. Trebina. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].

Batechko, N. H. (2017). Fenomen yakosti vyshchoi osvity v suchasnomu naukovomu dyskursi [The phenomenon of the quality of higher education in modern scientific discourse]. Osvitolohichnyi dyskurs Educational discourse, 3-4 (18-19), 1-16 [in Ukrainian].

Zhornova, O.I. (2013). Naukovo-pedahohichne piznannia vyshchoi osvity Ukrainy: stan i tendentsii [Scientific and pedagogical knowledge of higher education of Ukraine: state and trends]: monohrafiia / Kyiv : Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet» [in Ukrainian].

Karpenchuk, S.H. (2013). Filosofiia osvity (zahalna teoriia pedahohiky) [Philosophy of education (general theory of pedagogy)]: monohrafiia. Kyiv : Slovo [in Ukrainian].

Krystopchuk, T. (2016). Systema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity: zarubizhnyi dosvid [Quality assurance system of higher education: foreign experience]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka Continuous professional education: theory and practice, 3-4 (48-49), 99-103 [in Ukrainian].

Moroz, V., & Moroz, S. (2017). Zmist definitsii “iakist vyshchoi osvity” v konteksti naukovykh pohliadiv predstavnykiv skhidnoievropeiskykh naukovykh shkil [The content of the definition of “quality of higher education” in the context of the scientific views of representatives of Eastern European scientific schools]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy Theory and practice of social systems management, 2, 59-71 [in Ukrainian].

Kalashnikova, S., & Luhovyi, V. (Eds.) (2015). Rozvytok systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: informatsiino- analitychnyi ohliad [Development of the quality assurance system of higher education in Ukraine: informational and analytical review] / ukladachi: T. Dobko, I. Zolotarova, S. Kalashnikova, V. Kovtunets, S. Kurbatov, I. Lynova, V. Luhovyi, I. Prokhor, Yu. Rashkevych, I. Sikorska, Zh. Talanova, T. Finikov, S. Sharov. Kyiv : DP “NVTs “Priorytety” [in Ukrainian].

Sydorenko, N. S. (2016). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: implementatsiia yevropeiskykh standartiv i rekomendatsii [Quality assurance of higher education in Ukraine: implementation of European standards and recommendations]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, 49 (102), 348-356 [in Ukrainian].

Stankevych, I. V. (2015). Sutnist poniattia “iakist vyshchoi osvity” u suchasnykh umovakh rozvytku [The essence of the concept “quality of higher education” in modern conditions of development]. Ekonomichnyi chasopys-XXI Economic magazine-XXI, 9-10, 60-63 [in Ukrainian].

Trebin, M.P. (2017). Osvita v umovakh hlobalizatsii [Education in the conditions of globalization]. Materialy III Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii “Studentska molod v umovakh hlobalizatsii” (m. Dnipro, 21 kvitnia 2017 r.), Pp. 29-33 / vidp. za vypusk profesor V.V. Kryvoshein. Dnipro: Vydavnytstvo “Hrani” [in Ukrainian].

Argyris, C., & Schön, D.A. (1996). Organizational Learning II: Theory, Method and Practice. Boston, MA: Addison-Wesley Pub. Co.

Becker, G.S. (1993). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. 3rd ed. Chicago: The University of Chicago Press.

Brennnan, J., Williams, R., Harris, R., & McNamara, D. (1997). An Institutional Approach to Quality Audit. Studies in Higher Education, 22 (2), 173-186.

Brockerhoff, L., Husiman, J., & Laufer, M. (2015). Quality in Higher Education: A literature review. Gent, Belgium: CHEGG.

Brown, R. (2004). Quality assurance in higher education: The UK experience since 1992. London: Routledge.

Karakhanyan, S., & Stensaker, B. (Eds.) (2020). Global trends in higher education quality assurance : challenges and opportunities in internal and external quality assurance. Leiden ; Boston : Brill | Sense.

Harris-Huemmert, S. (2008). Evaluators of Higher Education in Germany: Are they ‘fit for purpose’? Quality in Higher Education, 14 (1), 55-65.

Helmke, A., Hornstein, W., & Terhart, E. (2000). Qualität und Qualitätssicherung im Bildungsbereich. Zur Einleitung in das Beiheft. In Helmke, A., Hornstein, W., & Terhart, E. (Hrsg). Qualität und Qualitätssicherung im Bildungsbereich: Schule, Sozialpädagogik, Hochschule, S. 7-14. Weinheim und Basel: Beltz Verlag. (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 41).

Papadopoulos, G.S. (1994). Education 1960–1990: The OECD Perspective. Paris: OECD.

Sallis, E. (2002). Total quality management in education. 3rd ed. London : Kogan Page ; Sterling, VA : Stylus Pub.

Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National doctrine of education development]. Zatverdzheno Ukazom Prezydenta Ukrainy vid 17 kvitnia 2002 r. № 347/2002. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text [in Ukrainian].

Тhe Rome Communiqué of the Regular Conference of Ministers. Retrieved from https://rm.coe.int/rome-ministerial-communique-19-11-20/1680a07857

Trebin, M.P. (2008). Osvita u suchasnomu suspilstvi [Education in modern society]. Mizhnarodna naukova konferentsiia: Sotsialno-humanitarni aspekty pedahohiky vyshchoi shkoly, m. Kharkiv, KhDADM, 17-18 kvitnia 2008 r., Pp. 82-85 / Zbirnyk materialiv. Kharkiv: KhDADM [in Ukrainian].

Vsemirnaia deklaratciia o vysshem obrazovanii dlia XXІ veka: podkhody i prakticheskie mery [The World Declaration on Higher Education for the 21st Century: Approaches and Practical Measures] (Parizh, 5-9 oktjabrja 1998 goda). Retrieved from https://www.lawmix.ru/abrolaw/9374 [in Russian].

Harvey, L, & Green, D. (1993). Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18 (1), 9-34.

Parri, J. (2006). Quality in Higher Education. Vadyba / Management, 2 (11), 107-111.

Uygur, A., & Sümerli, S. (2013). The EFQM Excellence Model. International Review of Management and Business Research, 2 (4), 980-993.

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Stepenko, H.V., & Korsak, K.V. (1999). Teoretychni i praktychni aspekty zabezpechennia yakosti profesiinoi osvity u krainakh Yevropy [Theoretical and practical aspects of ensuring the quality of vocational education in European countries]. Stan i problemy rozvytku proftekhosvity u rozvynenykh krainakh [The state and problems of the development of vocational education in developed countries], Pp. 51-62. Vol. 3. Kyiv: Instytut system. doslidzhen [in Ukrainian].

Kuchma, R. (2010). Suchasni systemy upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity v konteksti vymoh Bolonskoho protsesu [Modern quality management systems of higher education in the context of the requirements of the Bologna process]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Filosofiia. Politolohiia Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Philosophy. Politology, 94-96, 87-93 [in Ukrainian].

Tokman, A., & Rasposhniuk, I. (2013). Sutnist i struktura poniattia “iakist osvity u VNZ” u pedahohichnii literaturi [The essence and structure of the concept of “quality of education in universities” in pedagogical literature]. Osvita na Luhanshchyni Education in Luhansk region, 1, 25-29 [in Ukrainian].

Klimova, H.P. (2016). Interpretatsiia poniattia “iakist vyshchoi osvity”: sotsioloho-filosofska refleksiia [Interpretation of the concept of “quality of higher education”: sociological and philosophical reflection]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Ser. Sotsiolohiia Bulletin of the National University “Yaroslav Mudryi Law Academy of Ukraine”. Ser. Sociology, 3 (30), 34-44 [in Ukrainian].

Vasyliuk, A., Dei, M., & Bazeliuk, V., et al. (2018). Yakist vyshchoi osvity: teoriia i praktyka [The quality of higher education: theory and practice]: navchalno-metodychnyi posibnyk / za nauk. red. A. Vasyliuk, M. Dei; NAPN Ukrainy, Universytet menedzhmentu osvity. Kyiv; Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Holovenkyn, V.P. (2019). Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher school pedagogy]: pidruchnyk. 2-he vyd., pererobl. i dopovn. Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho [in Ukrainian].

Annienkova, I.P. (2011). Kryterii i pokaznyky yakosti osvity u VNZ [Criteria and indicators of the quality of education in universities.]. Nauka i osvita - Science and education, 8, 4-7 [in Ukrainian].

Klimova, H.P. (2016). Yakist vyshchoi osvity: yevropeiskyi vymir [Quality of higher education: the European dimension]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho”. Ser. Filosofiia Bulletin of the National University “Yaroslav Mudryi Law Academy of Ukraine”. Ser. Philosophy, 1 (28), 203-211 [in Ukrainian].

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and recommendations for quality assurance in the European area of higher education] (2006). Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (2015). Кyiv: CS Ltd.

Paris Communiqué. Paris, May 25th 2018. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2018/06/06/12/paris-communiqueenua2018.pdf

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European economic and social Committee and the Committe of the Regions on a renewed EU agenda for higher education. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0247&from=DA

The Framework of Qualifications of the European Higher Education Area. Retrieved from http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/8/EHEAParis2018_Communique_AppendixIII_952778.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Як цитувати

Клімова, Г. (2023). ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД . "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 2(57). https://doi.org/10.21564/2663-5704.57.276677

Номер

Розділ

Соціологія