ІДЕЯ УНІВЕРСИТЕТУ В СУЧАСНИХ ВИКЛИКАХ

Автор(и)

  • Тетяна Дишкант Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Ольга Дольська Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.56.274316

Ключові слова:

університет, місія університету, криза в освіті, моделі університету, глобалізація та деглобалізація, криза сучасності

Анотація

У статті, за допомогою розгляду генези ідеї Університету, виявляється, як з часом змінювалися його ціннісні основи та місія. Доля Університету як соціального інституту нерозривно пов'язана із суспільством і несе на собі відбитки трансформацій, що відбуваються у соціальному середовищі. Щодо університету в сучасному світі повсюдно констатується наявність серйозної кризи і, як показано у статті, вона пов'язана з процесами глобалізації, утвердженням ринкового фундаменталізму та постмодерної культури.

Біографії авторів

Тетяна Дишкант , Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії

Ольга Дольська , Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії

Посилання

Kant, I. (2015). O pedagogike. URL: https://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/kant/pedag.php [in Russian].

Adorno, T. (2017). Teorіia napіvosvіty. Fіlosofіia osvіty – Philosophy of Education, 1(20), 128-152 [in Ukrainian].

Yaspers, K. (2006). Ideya universiteta. Minsk: BGU [in Russian].

Goff, Z.L. (2003). Intellektualy` v srednie veka. Sankt-Peterburg: Izd-vo SPbGU [in Russian].

Fuko, M. (2005). Intellektualy` i vlast`: izbranny`e politicheskie stat`i, vy`stupleniya i interv`yu. Moskva: Praksis [in Russian].

D`yui, D. (2000). Demokratiya i obrazovanie. Moskva: Pedagogika-Press [in Russian].

Derrida, J. (2001). The future of the profession or the university without condition (thanks to the «Humanities», what could take place tomorrow). URL: https://law.unimelb.edu.au/__data/assets/pdf_file/0005/3441227/5.-Jacques_Derrida_and_the_Humanities_A_Critical_Read..._-_CHAPTER_1_The_future_of_the_profession_or_the_university_without_condi....pdf

Ortega-i-Gasset, X. (2005). Missiya universiteta. Minsk: BGU [in Russian].

Scott, J.C. (2006). The Mission of the University: Medieval to Postmodern Transformations. The Journal of Higher Education, 77 (1), 1-39.

Pelіkan, Y. (2009). Іdeia Unіversytetu. Kyiv: Dukh і Lіtera [in Ukrainian].

Ridings, B. (2010). Universitet v ruinax. Moskva: Vy`sshaya shkola e`konomiki [in Russian].

Dzherdzhen, K.D. (2015). Texnologiya i transformaciya pedagogicheskogo proekta. Teoreticheskie voprosy` obrazovaniya – Theoretical questions of education. Minsk: BGU, part. 2, ch. 1, 9-38 [in Russian].

Boichenko, M.І. (2017). Mіzh «napіvosvіtoiu» і «napіvdіieiu» u poshukakh shliakhu do dіievoi osvіty. Fіlosofіia osvіty – Philosophy of Education, 2 (21), 219-239 [in Ukrainian].

Andrushchenko, V.P. (2004). Rozdumy pro osvіtu: Stattі, narysy, іnterv'iu.. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Levkulych, V.V. (2022). Vyshcha osvіta u dzerkalі vyklykіv ta alternatyv suchasnostі. Fіlosofіia osvіty – Philosophy of Education, 28 (1), 139-158 [in Ukrainian].

Horskyi, V.S. (2005). Іdeia Unіversytetu ta «unіversytetska fіlosofіia». Poklykannia unіversytetu – Vocation of the university. O. Homіlko (Ed.). Kyiv: RІA "Yanko": Veselka, 2-21 [in Ukrainian].

Polyakov, N.V., Savchuk, V.S. (2007). Klassicheskij universitet: ot idej antichnosti k ideyam Bolonskogo processa. Dnepropetrovsk: Izd-vo DNU [in Russian].

Gumbol`dt, V.F. (2002). O vnutrennej i vneshnej organizacii vy`sshix nauchny`x zavedenij v Berline. Neprikosnovenny`j zapas – Emergency ration, 2 (22), 5-10 [in Russian].

Veysey, L.R. (1965). The emergence of the American University. Chicago: The University of Chicago Press.

Bloom, A. (1987). The Closing of the American Mind. New York: Simon and Schuster.

Latur, B. (2002). Dajte mne laboratoriyu, i ya perevernu mir. Logos, 5/6 (35), 211-242 [in Russian].

Dolska, O.O. (2018). Paradyhmalnі zmіny u suchasnіi fіlosofіi osvіty. Fіlosofіia osvіty – Philosophy of Education, 2, 146-162 [in Ukrainian].

Liotar, Z. (1998). Sostoyanie postmoderna. Moskva, Sankt-Peterburg: Institut e`ksperimental`noj sociologii, Izdatel`stvo «ALETEJYa» [in Russian].

N`yumen, D. (2006). Ideya universiteta. Minsk: BGU [in Russian].

E`pshtejn, M. (1998). Informacionny`j vzry`v i travma postmoderna. URL: file:///C:/Windows/system32/config/SYSTEM~1/AppData/Local/Temp/Rar$DI00.857/%20Эпштейн%20Михаил.%20Информационный%20взрыв%20и%20травма%20постмодерна%20-%20royallib.ru.fb2 [in Russian].

Dyshkant, T.M. (2021). Mezha «Ya» і faktor zovnіshnіkh obstavyn, abo metafіzyka svobody. Bahatovymіrnіst liudyny ta kultury u suchasnykh fіlosofskykh landshaftakh – Multidimensionality of man and culture in modern philosophical landscapes: Kharkiv: Izd-vo Іvanchenko І. S., 122-149 [in Ukrainian].

Barber, M., Donnelli, K., Rizvi, S. (2013). Nakanune sxoda laviny`. Vy`sshee obrazovanie i gryadushhaya revolyuciya. Voprosy` obrazovaniya – Educational Issues, 3, 152-236 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-03

Як цитувати

Дишкант , Т. ., & Дольська , О. . (2023). ІДЕЯ УНІВЕРСИТЕТУ В СУЧАСНИХ ВИКЛИКАХ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 1(56). https://doi.org/10.21564/2663-5704.56.274316

Номер

Розділ

Філософія