ПРАВО МІЖ ЕКОЛОГІЄЮ ТА ОЙКУМЕНОЮ: ЗА ПУБЛІЧНУ НОРМАТИВНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.21564/2663-5704.52.250445Ключові слова:
філософія права, ойкумена, екологія і право, природа і правоАнотація
У статті окреслено філософські рамки низки проблем, спричинених деградацією навколишнього середовища, а також сучасною глобальною екологічною кризою. Автор обґрунтовує свою позицію, вдаючись до оновлення ідеї «oekoumene», та показує конкретні філософські проблеми, що стосуються відносин людини з «довкілям» та «природою». Особливу увагу приділено наслідкам, як практичним, так і теоретичним, вибору ойкуменічної перспективи стосовно парадигми юридичної сучасності в її постійному становленні.
Посилання
Jonas, H. (1990). Le principe responsabilité: une éthique pour la civilisation technologique. Paris: Cerf [in French].
Hottois, G., Pinsart, M.-G. (1993). Hans Jonas. Nature et responsabilité. Paris: Vrin [in French].
Naess, A. (1989). Ecology, Community, and Lifestyle: Outline of an Ecosophy. Cambrigde: Cambrigde University Press.
Arne Naess's Environmental Thought (1996). Inquiry, vol. 39 (2). https://www.tandfonline.com/toc/sinq20/39/2.
Reed, P., Rothenberg, D. (1992). Wisdom in the Open Air. The Norwegian Roots of Deep Ecology. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Singer, P. (1993). La libération animale. Paris: Grasset [in French].
Singer, P. (1997). Questions d'éthique pratique. Paris: Bayard [in French].
Serres, M. (1992). Le contrat naturel. Paris: Flammarion [in French].
Stone, S.D. (1987). Earth and Other Ethics: the Case of Moral Pluralism. New York: Harper & Row.
Stone, S.D. (1993). The Gnat is Older Than Man: Global Environment and Human Agenda. Princeton (N.J.): Princeton University Press.
Stone, S.D. (1994). Should We Establish a Guardian to Speak for Future Generations? Creating a New History for Future Generations. Kyoto: Institute for integrated study of future generations, 127-139.
Sosoe, L.K. (1992). D’un prétendu droit de la nature: trois hypostases. Cahiers de philosophie politique et juridique, 22, 181-203 [in French].
Habermas, J. (1987). Théorie de l’agir communicationnel. Paris: Fayard, vol. 2 [in French].
Habermas, J. (1992). De l'éthique de la discussion. Paris: Cerf [in French].
Habermas, J. (1986). Morale et communication. Conscience morale et activité communicationnelle. Paris: Cerf [in French].
Ferry, L. (1992). Le nouvel ordre écologique. L'arbre, l'animal et l'Homme. Paris: Grasset [in French].
Melkevik, B. (2004). Horizons de la philosophie du droit. Québec-Paris: Presses de l’Université Laval, L'Harmattan [in French].
Spinoza, Éthique http://palimpsestes.fr/textes_philo/spinoza/ethique.pdf [in French].
Bentham, J. (1969). Déontologie ou science de la morale (1834). Œuvres. Aalen: Scientia Verlag, vol. 4 [in French].
Berque, A. (1996). Être humains sur la terre : principes d'éthique de l'écoumène. Paris: Gallimard [in French].
Berque, A. (2000). Écoumène. Introduction à l’étude des milieux humains. Paris: Belin [in French].
Meadows, D.H. et al. (1972). The limits to growth: a report for the Club of Roma’s project on the predicament of mankind, New York, Universe Books.
Mesarovic, M., Pestel, E. (1974). Mankind at the turning point: the second report to the Club of Rome. New York: Dutton.
Carson, R. (1962). Silent spring. Boston: Houghton Mifflin.
Commoner, B. (1972). L’encerclement. Paris: Seuil [in French].
Renaut, A. (1997). Kant aujourd'hui. Paris: Aubier [in French].
Mesure, S., Renaut, A. (1996). La guerre des dieux. Essai sur la querelle des valeurs. Paris: Grasset [in French].
Habermas, J. (1997). Droit et démocratie. Entre faits et normes. Paris, Gallimard [in French].
Habermas, J. (1998). L’intégration républicaine. Essais de théorie politique, Paris: Fayard [in French].
Melkevik, B. (2002). Rawls ou Habermas. Une question de philosophie du droit. Québec: Presses de l’Université Laval [in French].