The ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОЛІТИЧНОЇ РИТОРИКИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ВОЛОДИМИРА ЗЕЛЕНСЬКОГО: СТРАТЕГІЇ ТА ТАКТИКИ

Автор(и)

  • Михайло Требін Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Ukraine
  • Таїсія Чернишова Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.21564/2663-5704.52.249894

Ключові слова:

політичний дискурс, стратегія на підвищення, стратегія театральності, «ми-дискурс», тактика співпраці, тактика іронії, тактика аналіз-«плюс»

Анотація

Мета дослідження ‑ охарактеризувати дискурсивні стратегії та тактики Президента України В. Зеленського. Політичний дискурс В. Зеленського багато в чому визначають стратегія на підвищення та стратегія театральності. Стратегія на підвищення використовується для створення позитивного ментального простору навколо себе та своєї політичної сили, тому вона реалізується за допомогою тактики аналіз‑«плюс», що передбачає розбір політичної ситуації без експліцитного схвалення власних досягнень. Стратегія театральності реалізується за допомогою тактики кооперації, що експлікує намір ототожнити себе з народом. Прийомами тут є використання вокативів-етнонімів та інклюзивного займенника «ми», що беруть участь у конструюванні «ми-дискурсу» та «усуспільненні» відповідальності; знижене повсякденне спілкування у форматі сторітелінгу; транслінгвальна мовна практика. Тактика іронізації виявляється у використанні щодо політичних опонентів іронії з метою самопозиціонування та створення «маніпулятивного дискурсу позитиву».

Біографії авторів

Михайло Требін , Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри соціології та політології

Таїсія Чернишова, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри філософії

Посилання

Berezovska-Chmil, O.B., Chernyshova, T.O., & Kuchyn, S.P., et al. (2021). Spetsyfika rozvytku suchasnoho sotsialno-humanitarnoho seredovyshcha [The specifics of the development of the modern social and humanitarian environment]: kol. monohr. Kharkiv: SH NTM «Novyi kurs» [in Ukrainian].

Crespo-Fernández, E. (Ed.) (2021). Discourse studies in public communication. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Dimante, I.V. (2015). Instrumentarij professional’nogo kommunikatora (prijomy rechevogo vozdejstvija) [Professional communicator’s toolkit (methods of speech influence)]. Kommunikativnye issledovanija Communication research, 4 (6), 52-64 [in Russian].

Freelon, D., & Wells, C. (2020). Disinformation as Political Communication. Political Communication, 37(2), 145-156. DOI: 10.1080/10584609.2020.1723755

Jarvis, S.E. (Ed.) (2021). Conservative political communication: how right-wing media and messaging (re)made American politics. New York, NY: Routledge.

Kondratenko, N.V, Kiselova, A.A., & Zavalska, L.V. (2020). Strategies and tactics of communication in parliamentary discourse. Studies about Languages / Kalbų studijos, 36, 17-29. DOI: 10.5755/j01.sal.0.36.23401

Lilleker, D, Coman, I.A., Gregor, M., & Novelli, E. (Eds.) (2021). Political communication and COVID-19: governance and rhetoric in times of crisis. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge.

Makarenko, L. (2017). Politychna komunikatsiia u demokratychnykh protsesakh v Ukraini: monohrafiia [Political communication in democratic processes in Ukraine: monograph]. Kyiv: Kyi [in Ukrainian].

Mihaljova, O.L. (2009). Politicheskij diskurs: Specifika manipuljativnogo vozdejstvija [Political discourse: Specificity of manipulative influence]. Moskva: Knizhnyj dom “LIBROKOM” [in Russian].

Trebin, M.P. (2021). Public consciousness under the influence of manipulative technologies. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofski nauky – Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences, 2(90), 113-125. DOI 10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.113-125

Trebin, M.P., & Chernyshova, T.O. (2021). Borotba za svidomist liudei v epokhu postpravdy [The Fight for People’s Consciousness in the Post-Truth Era]. Visnyk Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia The Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University. Series: Philosophy, Philosophies of Law, Political Science, Sociology, 3(50), 153-171. DOI: 10.21564/2663-5704.50.235224 [in Ukrainian].

Vegetti, F. & Mancosu, M. (2020). The Impact of Political Sophistication and Motivated Reasoning on Misinformation. Political Communication, 37(5), 678-695. DOI: 10.1080/10584609.2020.1744778

Adair, J. (2019). Develop your leadership skills: fast, effective ways to become a leader people want to follow. 4th ed. New York: Kogan Page Ltd.

Adolphsen, M. (2014). Communication strategies of governments and NGOs: Engineering global discourse at high-level international summits. Wiesbaden: Springer VS.

Babkina, O.V., Derev’ianko, S.M., & Trebin, M.P., et al. (2018). Amerykanskyi prezydentsializm: instytut hlavy derzhavy u SShA u personaliiakh vid zarodzhennia do sohodennia. Biohrafichna entsyklopediia [American Presidentialism: The institution of the head of state in the United States in personalities from its inception to the present. Biographical encyclopedia] / za nauk. red. N.M. Khomy. Lviv: Novyi Svit-2000 [in Ukrainian].

Berlin, L.N. (Ed.). (2020). Position and stance in political discourse: the individual, the party, and the party line. Wilmington: Vernon Press.

Gavrilova, M.V. (2017). Lingvisticheskij analiz vystuplenij glavy gosudarstva: tematika, napravlenija i metody issledovanija [Linguistic analysis of the speeches of the head of state: topics, directions and research methods]. Politicheskaja nauka Political Science, 2, 54-72 [in Russian].

Geest, van der I., Jansen, H., & Klink, van B. (Eds.) (2020). Vox populi : populism as a rhetorical and democratic challenge. Northampton: Edward Elgar Publishing.

Smyrnova, L.D. (2012). Dyskursyvni aspekty promovy novoobranoho prezydenta Nimechchyny Yoakhima Gauka [Discursive aspects of the speech of the newly elected President of Germany Joachim Gauck.]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University, 65, 207-209 [in Ukrainian].

Degani, M. (2015). Framing the rhetoric of a leader : an analysis of Obama’s election campaign speeches. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan.

Heidt, S.J., & Stuckey, M.E. (Eds.) (2019). Reading the presidency: advances in presidential rhetoric. New York: Peter Lang.

Lockhart, M. (Ed.) (2019). President Donald Trump and his political discourse: ramifications of rhetoric via Twitter. New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.

Schneider, U., & Eitelmann, M. (Eds.) (2020). Linguistic inquiries into Donald Trump’s language : from ‘fake news’ to ‘tremendous success’. London; New York : Bloomsbury Academic.

Tamzina, A.T. (2001). Problemy sovremennoj amerikanskoj prezidentskoj ritoriki [Problems in contemporary American presidential rhetoric]. Abakan: Izd-vo Hakas. gos. un-ta im. N.F. Katanova [in Russian].

Foucault, M. (2005). “Nuzhno zashhishhat’ obshhestvo”: kurs lekcij, prochitannyh v Kollezh de Frans v 1975-1976 ucheb. godu [“Need to protect society”: a course of lectures given at the College de France in the 1975-1976 academic year] / per. s fr. E. A. Samarskoj. Sankt-Peterburg: Nauka [in Russian].

Selivanova, O. (2006). Kontseptualnyi analiz: problemy ta pryntsypy [Conceptual analysis: problems and principles]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Linhvistyka” Scientific Bulletin of Kherson State University. Linguistics Series, 4, 194-197 [in Ukrainian].

Dijk, T.A. van. (2006). Politics, ideology, and discourse. In Brown, K. (Ed.), The Encyclopedia of Language & Linguistics (Vol. 9, Pp. 728-740). 2nd ed. Amsterdam; Boston: Elsevier.

Ze!-marketynh: 9 vysnovkiv, yaki kozhen marketoloh povynen zrobyty z peremohy Volodymyra Zelenskoho [Ze!-Marketing: 9 conclusions that every marketer must draw from the victory of Vladimir Zelenskyy]. Retrieved from https://toplead.com.ua/ua/blog/id/marketing-zelenskogo-225/ [in Ukrainian].

Prezydent Ukrainy Volodymyr Zelenskyy. Ofitsiine internet-predstavnytstvo. Promovy [President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy. Official online representation. Speeches]. Retrieved from https://www.president.gov.ua/news/speeches [in Ukrainian].

Filinskij, A.A. (2002). Kriticheskij analiz politicheskogo diskursa predvybornyh kampanij 1999-2000 gg. [Critical Analysis of the Political Discourse of the 1999-2000 Election Campaigns]: Candidate’s thesis. Tver’ [in Russian].

Verdery, K. (1993). Whither “Nation” and “Nationalism”? Daedalus, 122 (3), 37-46.

Chernyshova, T.O. (2020). Do problemy translinhvizmu v suchasnii vitchyznianii linhvistytsi [To the problem of translinguism in modern domestic linguistics]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Sotsialni komunikatsii Scientific notes of V.I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Social communications, 31(70), No 1, Part 4, 138-145 [in Ukrainian].

Harris, C. (2019). Missing the Mark: Obama and Trumpʼs use of similar communication strategies. Political Science, 32. Retrieved from https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_pos/32

Krutishyi, nizh Tramp? Yak Zelenskyy perekonuvav vybortsiv u sotsmerezhakh [Steeper than Trump? How Zelenskyy persuaded voters on social networks]. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/vyborch-kampanija-u-sotsmerezhakh/30563343.html [in Ukrainian].

Rusakova, O.F. (2014). Kommunikativnye strategii performativnogo diskursa [Communicative strategies of performative discourse]. Diskurs-Pi Discourse-Pi, 1 (14), 12-14 [in Russian].

Komunikatsiia Prezydenta Ukrainy u Facebook ta Instagram u porivnianni iz zakhidnymy lideramy [Communication of the President of Ukraine on Facebook and Instagram in comparison with Western leaders]. Retrieved from https://rma.team/western_leaders/ [in Ukrainian].

Chorna, O.O. (2013). Komunikatyvni zasoby tvorennia imidzhu politychnoho lidera (na materiali ukrainskoho, rosiiskoho ta anhliiskoho politychnoho dyskursu) [Communicative means of creating the image of a political leader (based on Ukrainian, Russian and English political discourse)]: Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-04

Як цитувати

Требін , М. ., & Чернишова, . Т. . (2022). The ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОЛІТИЧНОЇ РИТОРИКИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ВОЛОДИМИРА ЗЕЛЕНСЬКОГО: СТРАТЕГІЇ ТА ТАКТИКИ. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 1(52). https://doi.org/10.21564/2663-5704.52.249894

Номер

Розділ

Політологія